fredag 22 juli 2016

Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström

Den här boken handlar om två intellektuella personer som munhugger varandra i ett äktenskap. Det är svårt att hålla sig till ett nykritiskt perspektiv när boken är skriven av en sådan framstående feminist som Witt-Brattström som för ett tag sedan också skilde sig från sin make Horace Engdahl, men ponera då att detta inte är självbiografiskt.

Språket är i punktform det villa säga korta små stycken av mestadels dialog mellan mannen och kvinnan. Litterariteten ligger i anspelningarna på kanonlitteratur och dialogen är intellektuell där mannen bryter av med de klassiska runda orden när han talar till frun. Det är inte tråkigt att läsa utan tvärtom är språket rappt och roligt. Jag läste ut boken under en och en halv timme.

Vi ska inte skuldbelägga kvinnan säger man och det stämmer ju, men samtidigt måste kvinnor våga slå tillbaka. Kvinnan måste sluta tänka på den familjära, kollektiva sammanhållningen och tillåta sig lite individualism. Det tror jag är grunden till kvinnans självständighet. Paret i romanen bråkar om just det, rationalitet kontra icke rationalitet, individen kontra kollektivet etcetera. Witt-Brattström medverkade i Babel och talade om sin bok och sade där något i stil med "vi måste fråga oss varför mannen behandlar den kvinna han älskar så här". Jag håller helt med Witt-Brattström om detta, men samtidigt frågar jag mig varför en kvinna, rik, framstående med ett välbetalt och prestigefyllt arbete väljer att stanna hos sin make som nedvärderar och förlöjligar henne.

Av min erfarenhet, kvinnor som lever i destruktiva förhållanden stannar kvar i förhållandet just på grund av ekonomin. Rika kvinnor har en möjlighet att välja som fattiga kvinnor inte har och därför upplever jag Witt-Brattströms bok som lite futtig. Boken vänder sig ej till alla kvinnor utan enbart till en klick kvinnor som utgörs av rika och intellektuella som bemästrar språket. Dock är ju både Witt-Brattström och Engdahl/romanpersonerna offentliga (kulturpersoner) och kanske det har en orsak till att kvinnan inte bröt upp tidigare. Men samtidigt ställer jag mig frågan om det är en generationsfråga. Skulle min generation göra på samma sätt? Skulle jag göra på samma sätt?

Ebba, vad sägs om att vi gör upp en förhållningslista så kvinnor vet hur de ska göra i svåra situationer/äktenskapet.

1. Bli tillsammans med en feminist, moderat som socialdemokrat!
2. Slår han dig, slå tillbaka eller bara lämna honom omgående, men först och främst, bli en  bättre personlighetskännare! Själv kan jag lukta mig till kvinnohatare, idioter och SD-pack.
3. Jobba heltid = 100 %, tänk på din ekonomi och din framtida pension, sätt ungarna på dagis! Var egoistisk!
4. På varje dejt - tala om hur du vill ha det så sållar du bort idioterna redan där!
5. Bli rationell och tänk på att tjäna pengar! Kvinnor har rätt att bli rationella egoister precis som männen!
6. Om du inte redan har det, skaffa bra självförtroende!
7. Ta ansvar för ditt liv!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar