fredag 1 juli 2016

Dublinbor av James Joyce

Det måste finnas en anledning till att jag inte gillar James Joyce, dock kan jag inte exakt utrycka varför det är så. Jag skulle kunna säga att det på samma sätt som med vissa ansikten - en del gillar man - andra gillar man inte. På samma sätt är det med Joyces språk - jag kan inte finna det behagligt att läsa, men jag måste ta reda på varför.

Den första boken jag läste av Joyce var Porträtt av författaren som ung. Inte ens den fann jag tilltalande, bara totalt ointressant. Dublinbor är en novellsamling om olika personer som bor i Dublin. Lite av varje bjuda läsaren på. Dock finner jag allting enbart ganska långdraget och ointressant. I denna novellsamling finns ingen inre monolog utan berättelserna är skrivna på ett ganska vardagligt och klassiskt berättarsätt.

Joyce beskriver ofta väder, dofter och vad karaktärerna tänker. Dock upplever jag novellerna som ganska tråkiga och tycker inte att de bidrar med något. Typiskt för en novell är kravet på en slutkläm i slutet av novellen. De är därtill nästan mer krävande än en roman som har mer utfyllnad, men i en novell ska författaren prestera ganska snabbt på några sidor. Det tycker jag inte Joyce lyckas med.

Vad som var speciellt med Joyce var att han lämnade Irland för andra Europeiska länder som han tillbringade sitt liv i. Till Irland återvände han aldrig. Det han skildrar i sina romaner är just inskränktheten på Irland och det är det grundläggande temat. Alla känner alla, det skvallras om varandra och talas skit om varandra. Det är inga smickrande drag han ger sina karaktärer och det är nog därför jag inte finner hans böcker särskilt trevliga.

Dublinbor skrevs innan Ulysses och vissa karaktärer finns med i båda verken. Meningen är väl att läsaren ska få lära sig känna karaktärerna ordentligt, men språket är så detaljstyrt att det inte är roligt att läsa det,. jag har ett typexempel nedanför:

"Han undvek hennes blick, ty han märkte att hon såg sur ut. Men när de möttes i ledet kände han till sin förvåning att hon kramade hans hand. Hon tittade ett ögonblick skojfriskt under lugg på honom ända tills han smålog."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar