lördag 19 oktober 2019

Den rödaste rosen slår ut av Liv Strömquist

Frågan vi alla ställer oss är: VAD ÄR KÄRLEK? Det gör Strömquist också. Jag ska inte göra en jättelång recension den här gången. Jag tycker boken var rolig. Många sociologiska teorier framställs i boken; hur vi människor förhåller oss till kärlek och hur vi beter oss i relationer. Eva Illouz är den sociolog som omnämns mest. Gruppen INCEL:s nämns också i några serierutor.

Det jag saknade i boken var Darwins teori om det sexuella urvalet. För att kärlek ska uppstå i en kärleksrelation måste det finnas attraktion mellan två parter. Evolutionsteorin får enbart en liten faktaruta på sida 154. Samtidigt är ju psykologin viktig, men det tilldelas också enbart en liten ruta längst bak - bara för att finnas med.

Sociologin är ju viktig för att förstå hur våra samhällen och kulturer påverkar oss. Även Freud var inne på att vårt samhälle och den kultur vi är präglade av har en enorm inverkan på vårt psykiska välmående; normer att leva upp till och så vidare. För att förklara vad kärlek är tror jag inte vi kan tillämpa sociologi. Det är mer tillämpbart när vi studerar våra relationer. Enligt mig kan jag hålla med Illouz att vi är mer självupptagna. Våra samhällen är mer individualistiska där man sätter sig själv i centrum. Så ja, hur ska vi få vårt samhälle kunna fungera när vi går och tar selfies på oss själva hela tiden? Hur ska vi kunna bry oss om andra när vi är så upptagna med vad vi delar på Instagram, Twitter eller Facebook?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar