lördag 9 januari 2021

Nudge - Så funkar det av Alexander Norén

En julklappsbok som jag läste nu under de sista dagarna av mammaledigheten. Nudging är ett begrepp inom beteendeekonomi som går ut på att underlätta för människor att göra rationella val. Genom att utforma valalternativen på ett sätt kan det således bli lättare för människor att göra rätt val. Nudging går att tillämpa överallt där man vill att en beteendeförändring ska ske. Att begränsa valalternativ är ett sätt att underlätta att göra valet enklare. 

Jag tänker en gång när jag satt vid en klädsite och skulle köpa en klänning och det kom upp över fem tusen olika klänningar. Jag började att kolla vad som fanns, men gav till slut upp av ren frustration. Det var nästan som att jag blev en smula förbannad att det fanns så många alternativ att välja mellan. Strategin blir att selektera utifrån egna premisser; färg, märke, material och så vidare för att helt enkelt få bort det som jag ändå inte vill ha. 

Vidare har jag funderat hur jag skulle kunna använda mig av nudging på jobbet. Frågan jag får ställa mig är vad det är för beteende som jag vill ändra på? Det är att jag vill att personalen ska bli bättre på hygien. Om jag placerar ut spritflaskor överallt och hänger upp dem vid dörrarna kanske personalen förstår att de ska sprita händerna. En gång besökte jag en vårdcentral som hade stora fina bilder på frukter på väggarna. Det pushar patienten att tänka på vad den äter eller hur den ska äta RÄTT. Nu under pandemin har man sett i affärer hur man har klistrat på lappar på golvet om att hålla två meters avstånd.  

I boken beskrivs även andra begrepp och teorier av Richard Thaler såsom mentala konton, inramningseffekt, tillgänglighetseffekten, beslutsarkitektur etcetera. 

Under mellandagarna presenterade en hjälporganisation den kommun i Sverige där invånarna hade skänkt mest pengar. I topp kom Arvidsjaur. Jag har försökt att hitta vilken organisation det var, men kan inte hitta det. Det hade varit roligt om hjälporganisationen hade presenterat hur mycket alla kommuner i hela Sverige givit. Genom att hänga ut de kommuner där invånarna skänkte minst skulle man få dem att skämmas så mycket att de skänkte desto mer nästkommande år. 


12 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
    1) Love Spells
    2) lösning och botemedel mot all sjukdom
    3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
    4) Äktenskapstavlar
    5) Graviditetsförtrollning
    6) Breakup Spells
    7) Döden
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
    via {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Jag heter Anna, jag bor från Stockholm Sverige, jag tror att vittnesbörd är verkliga bevis på mäktiga goda verk i verkligheten som gör människor lyckliga och finner lugn, kärlek och förtroende återvända i förhållande som jag har hittat samma i mitt äktenskap idag Jag är väldigt glad att dela mitt sanna livsvittnesmål här ute. Jag läste liknande kommentarer om blogginlägg från olika människor över hela världen som talade bra om mannen Dr. Oduduwa Love-spell caster. Innan nu tappade jag hoppet på spellcasters på grund av mina tidigare erfarenheter, jag fick kontaktkommunikation från andra Spell-casters. Jag älskade att stava charm tidigare för att få tillbaka min före detta man hemma men fungerade inte bra, förrän för några dagar sedan gav jag Dr.Oduduwa det sista försöket att få tillbaka min ex kärleksman tillbaka till mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr. Oduduwa på sin personliga e-post för att lösa min äktenskapskris.
    Jag älskar min man så mycket, jag vill ha honom tillbaka till mig och till våra två barn. Jag vill att mina barn ska växa upp med sin pappa och vara lyckliga som en familj.
    Jag förklarade alla mina förhållandeproblem för Dr.Oduduwa, jag ber om hans hjälp för att få tillbaka min ex kärleksman man hemma för att förnya kärlek och förtroende.
    Jag följde noggrant alla instruktioner som gav mig av Dr. Oduduwa kärleksstav. Så tidigt på morgonen, det är nästa dag efter Oduduwa lunch Kärlek-magi för min räkning, min ex man ringde mig på mobiltelefon med ett okänt nummer, så jag tog upp samtalet och se det var ett telefonsamtal från min ex, oh Jag blev så förvånad i mer än 2 månader nu har jag inte fått sms, inga samtal och inga mail skickas till mig. Oj, jag är väldigt glad idag, plötsligt precis som Oduduwa lovade mig. Jag är överväldigad av glädje och lycka i mitt hjärta som delar detta vittnesbörd här i dag, min kärleksman Erickson återvände och kom hem för att möta mig med kärleksgåvor.
    Jag använder detta medium för att säga ett stort tack till den stora mannen Dr.Oduduwa som utan detta inte hade varit möjligt.
    Alla som läser den här artikeln här går igenom äktenskapskrisen, och för dem som delar hemliga hjärttårar, idag är alla dina problem över, bara ett enkelt mailmeddelande till det stora Dr.Oduduwa Love Spell Temple i dag (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  3. När jag gifter mig med min fru för 15 år sedan fick hon en pojke åt mig efter några månader.
    Vi bodde lyckligt tillsammans som en familj, men hon hade aldrig gillat mitt jobbs natur,
    hon klagar alltid på att jag inte tillbringar mycket tid med henne och hon vill att jag ska sluta jobbet.
    Jag sa till henne att jag snart kommer att gå i pension, jag ber henne att klara mig just nu och hon instämde med mig.
    Så en dag gav jag ett uppdrag att åka till Pakistan för 4 månaders jobb,
    Jag berättade för henne om det hon accepterade på ett villkor att jag måste komma hem för att besöka 3 dagar efter någonsin tre veckor.
    Detta var vårt avtal innan jag åkte till mitt uppdrag, så efter två veckor ringde min son till mig på telefon och han ledsen pappa snälla skynda tillbaka hem, mamma ser en annan man, kommer hem varje kväll för att tillbringa tiden, jag tror mamma fuskar på dig. Jag var så orolig och jag rusade hem igen just den dagen för att hitta min fru
    med en annan man som har en kärleksaffär med en annan man. Jag var så arg och ledsen i chock i två dagar vilket ledde mig till sjukdom.
    Hon kom till mig och sa att hon ville skilja sig från mig, jag tror aldrig på mina ögon, men jag har inget annat val än att gå vidare med mitt liv.
    Hon visste att det var min son som berättade om det när hon tog min son till skolan nästa dag
    han kallade min son Bastard i presenten av sina vänner och alla hans vänner kallade honom Bastard från den dagen
    och min son grät alltid hem och sa till mig att han vill sluta skolan igen, och han sa att han inte vill träffa sin mamma längre
    Jag måste be honom så att han kan fortsätta med sina studier. Jag hör av honom via e-post en gång i taget,
    de senaste tre åren har jag inte riktat blicken mot honom på grund av mitt jobb. Jag älskade fortfarande min fru och jag vill att hon ska älska och ta hand om vår son, jag vill inte att min son ska skiljas från sin mor. så jag kontaktade Dr. Oduduwa Love stavning Caster för att hjälpa mig med en magisk kärlek stava charm för att få min fru att återvända till sina normala sinnen och att älska mig och vår son som tidigare.
    Dr. Oduduwa försäkrade mig om att han kommer att hjälpa mig att föra henne tillbaka med kraftfull kärleksmagi och Oduduwa sa också att min fru är under en kärleksförtrollning från den andra mannen, det är därför hon beter sig på vissa sätt som inte är bra för familjen. Jag trodde Dr. Oduduwa eftersom jag vet hur min fru älskar vår son Felix och vårt hem var lyckligt. Så jag bestämde mig för att utföra kärleksförtrollningen med hjälp av Dr.Oduduwa. Strax efter 2 dagars aktivering av kärleksformulär fick jag ett telefonsamtal från min fru, hon gråter och ber om ursäkt till mig för allt som händer. Jag sa till henne att lugna sig och jag bjöd in henne till middag nästa dag hon kom hem och knäböjde för att be om ursäkt för mig och vår son Felix var väldigt glad att träffa sin mamma igen. Från de senaste tre månaderna till datum bor vi alla tillsammans som en lycklig familj. Dr. Oduduwa kärleksförtrollning är riktig och fungerar bra. Jag rekommenderar honom uppriktigt till alla som vill få tillbaka ex-kärlek idag. kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. Hjälp mig att fira Dr Isikolo för hans stora hjälp. Jag är en av dem som sa att jag aldrig kommer att ringa en psykiker eller en trollkarl eller vad som helst för att hjälpa mig med mina problem - minst av alla mina kärleksproblem, men jag nådde den punkten där jag visste att jag behövde lite vägledning, och jag är så glad att jag hittade den här mannen som heter DR ISIKOLO. När jag nästan förlorade David i en av våra dumma slagsmål och ständiga bråk (han gjorde slut med mig) trodde jag att jag hade tappat allt. Jag gråter hela dagen och tror att han aldrig kommer att komma tillbaka till mig igen. Jag läste så många vittnesbörd om Dr Isikolo kärlek stavning, hur han hjälpte till att få tillbaka ex älskare tillbaka. Jag mailade honom snabbt. och få också tillbaka min man med sin kärlek. Och när jag var som mest desperat utnyttjade han inte mig för att han är ärlig. Du utförde en mycket bra service för en person i verkligt behov. Jag vet inte hur du gjorde det, eller hur denna kärleksförtrollning fungerar, men allt jag vet är att DET FUNGERAR och min man återvände till mig på 48 timmar som han lovade mig !! Davis, min man och jag är lyckligt tillbaka tillsammans, och jag kommer alltid att vara tacksam mot Dr Isikolo. mejla honom för alla typer av hjälp som är mycket skicklig och pålitlig för hjälp: isikolosolutionhome@gmail.com eller så kan du också WhatsApp/SIGNAL honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  5. Jag är mycket förvånad över den mirakulösa upplevelsen och underverken hos Dr Isikolo som har spridits på internet och över hela världen. Hur han underbart hjälpte människor över hela världen att återställa sitt förlorade förhållande. Jag kontaktade honom efter att ha gått igenom så många vittnesbörd från olika människor om hur han hjälpte till att få tillbaka exälskaren, jag berättade om min man som övergav mig för ungefär 8 månader sedan och lämnade hemmet med allt jag hade. Jag blev förvånad när han bara sa till mig att le och ha vila i sinnet som försäkrade mig om att han kommer klara allt på bara 48 timmar. Efter den andra dagen som min man ringde mig var jag bara så chockad. Jag valde samtalet och kunde inte tro mina öron, han bad verkligen om att jag skulle förlåta honom och han kom hem och fick också mycket fina presenter bara för att han skulle bevisa sin kärlek till mig. Tja, om du behöver en effektiv och verklig stavcaster för problem i ditt liv kan du kontakta Dr Isikolo på hans WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  6. Jag är en 32-årig kvinna som bor med min mamma och farbrors familj i Lund-Sverige. Jo, jag föddes ensam och kände aldrig mina föräldrar när jag föddes och jag vill träffa en man som kommer att behandla mig som sin drottning eftersom jag också kommer att behandla honom som min kung i framtiden när vi är gifta med varandra förresten enda. Jag är också ett ärligt hjärta som letar efter en stabil relation. Jag förstår att det är viktigt att lägga varaktiga grunder för ett varaktigt förhållande. Jag är en aktiv person som tycker bäst om att cykla och springa. Jag tror att det är viktigt att hålla sig i form. Jag är inte intresserad av spel eller drama. Jag tycker om god mat och jag letar alltid efter någon att dela uppskattningen av god mat och gott vin. Jag är öppen för att prova på olika aktiviteter och klarar av utmaningen. Jag letar efter någon som tror att en äkta intim partner ser ut efter den andra och vice versa när de navigerar i livet tillsammans, jag har läst kommentarsektionen på blogginlägg online om hur Dr.Oduduwa har hjälpt så många människor att lansera kärleksförtrollningar för att hitta sanna älska och gifter dig omedelbart, jag har aldrig trott på magisk kärleksförtrollning tidigare i mitt liv, på grund av arten av min vilja att hitta en man att älska, gav jag det ett försök och så överraskande efter att jag tagit kontakt kommunicera med Dr.oduduwa via hans personliga e-postmeddelande (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Jag fick ett svar från honom och han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig att starta en kärleksförtrollning som kommer att få rika snygga män att attraheras av mig. Jag följde noga alla hans instruktioner och han berättade för mig vad som skulle göras. Jag gör allt han ber mig att göra och bara några timmar efter att kärleksförtrollningen lanserades började jag träffa riktigt bra män som letade efter en äkta kärleksrelation med mig. för några dagar sedan var jag förlovad och den här månaden slutar jag att gifta mig. Jag tackar Dr.oduduwa för att han hjälpte mig med kärleksförtrollningar att hitta sann kärlek idag. Jag rekommenderar starkt Oduduwa till alla som vill hitta sann kärlek och gifta sig så snart som möjligt. denna kärleksförtrollningsmagi fungerar riktigt bra och snabbt. kontakta oduduwa idag via dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Jag är en 32-årig kvinna som bor med min mamma och farbrors familj i Lund-Sverige. Jo jag föddes ensam och kände aldrig mina föräldrar när jag föddes och jag vill träffa en man som kommer att behandla mig som sin drottning eftersom jag också kommer att behandla honom som min kung i framtiden när vi är gifta med varandra förresten enda. Jag är också ett ärligt hjärta som letar efter en stabil relation. Jag förstår att det är viktigt att lägga varaktiga grunder för ett varaktigt förhållande. Jag är en aktiv person som tycker bäst om att cykla och springa. Jag tror att det är viktigt att hålla sig i form. Jag är inte intresserad av spel eller drama. Jag tycker om god mat och jag letar alltid efter någon att dela uppskattningen av god mat och gott vin. Jag är öppen för att prova på olika aktiviteter och klarar av utmaningen. Jag letar efter någon som tror att en äkta intim partner ser ut efter den andra och vice versa när de navigerar i livet tillsammans, jag har läst kommentarsektionen på blogginlägg online om hur Dr.Oduduwa har hjälpt så många människor att lansera kärleksförtrollningar för att hitta sanna älska och gifter dig omedelbart, jag har aldrig trott på magisk kärleksförtrollning tidigare i mitt liv, på grund av arten av min vilja att hitta en man att älska, gav jag det ett försök och så överraskande efter att jag tagit kontakt kommunicera med Dr.oduduwa via hans personliga e-postmeddelande (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Jag fick ett svar från honom och han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig att starta en kärleksförtrollning som kommer att få rika snygga män att attraheras av mig. Jag följde noga alla hans instruktioner och han berättade för mig vad som skulle göras. Jag gör allt han ber mig att göra och bara några timmar efter att kärleksförtrollningen lanserades började jag träffa riktigt bra män som letade efter en äkta kärleksrelation med mig. för några dagar sedan var jag förlovad och den här månaden slutar jag att gifta mig. Jag tackar Dr.oduduwa för att han hjälpte mig med kärleksförtrollningar att hitta sann kärlek idag. Jag rekommenderar starkt Oduduwa till alla som vill hitta sann kärlek och gifta sig så snart som möjligt. denna kärleksförtrollningsmagi fungerar riktigt bra och snabbt. kontakta oduduwa idag via hans whatsapp-nummer: +2349129715420

    SvaraRadera
  8. Jag visste aldrig att folk fortfarande har krafter och får saker att hända på det här sättet. Jag är Joyce Jacksons från USA. Min man lämnade mig och mitt barn för en annan tjej för tre år sedan, ända sedan dess har mitt liv varit fyllt av smärtor, sorg och trauma eftersom han var min första kärlek och vi har varit tillsammans i flera år och kunde inte föreställa mig mitt liv utan honom . Jag såg några vittnesmål om en fantastisk trollformler DR IBINOBA och hur han hjälpte människor runt om i världen, att han kan få tillbaka älskare inom några dagar, först skrattade jag bort det och sa att jag inte är intresserad men på grund av den kärlek jag har till min man jag rådfrågade den store trollformaren och till min största förvåning efter två dagar ringde min man mig för första gången efter tre år att han saknar mig och att han är så ledsen för allt han fick mig att gå igenom, att han vill ha tillbaka mig, vi ska spendera vårt liv tillsammans och lovar att aldrig lämna mig och mitt barn igen. Jag kan fortfarande inte tro mina ögon, för det är högst otroligt, det är bara för bra för att vara sant. Allt jag kan säga är tack DR IBINOBA för att du tog tillbaka min man till mig och mitt barn och för alla som kan behöva hjälp av den här fantastiska trollformaren kan du ringa den store mannen eller whatsappa honom +2348085240869, e-post: dromionoba12@gmail .com

    SvaraRadera
  9. Efter att jag stannat kvar i ett dåligt äktenskap i några år, även när jag tänker på det, förlorar jag också mitt jobb, jag grät dag och natt och jag blev nästan galen. Men nu är jag tillbaka på fötterna, allt tack också DR WALE som återställer min lycka. Efter att jag läst om alla bra saker som DR WALE har gjort för människor kontaktade jag honom snabbt och berättade för honom om vad jag går igenom. Då slog min man mig alltid utan anledning, han tar alltid illa upp av allt jag gör. Efter att ha berättat för DR WALE allt detta gjorde han en trollformel åt mig och fick reda på att min man träffade någon annan utanför vårt äktenskap, det var anledningen till att han kommer hem och letade efter fel. Men allt tack vare DR WALE att han nu har återställt allt till det normala igen. min man har bett mig om förlåtelse och min chef på min arbetsplats har bett mig att komma tillbaka till jobbet. Jag rekommenderar DR WALE för alla som behöver hjälp. kontakta DR WALE Via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera
  10. För vem det kan beröra, jag uppskattade verkligen hur The Great Dr Sunny använde sin intuitiva vägledning, krafter och färdigheter som livscoach och sin empati för att få tillbaka min själsfrände till mig. För 100 procent gratis riktiga synska, rådgivare för att ta tillbaka ditt ex och lösa alla dina vanliga problem eller krämpor. min partner lämnade mig på grund av oändliga bråk och gräl och jag var förkrossad i månader och fick tillbaka min lycka när jag kontaktade henne. Den enda Dr Sunny The Great är den enda som kan hjälpa dig. Han löste mitt problem åt mig. Han tog tillbaka mitt ex inom 48 timmar efter samråd och kärleken och tillgivenheten var tillbaka på plats och förstärktes. Kontakta Great Dr Sunnys e-post: drsunnydsolution1@gmail.com  Du kan också Whatsappa honom på +2348082943805 .

    SvaraRadera
  11. Jag är här för att upplysa alla om Dr Ilekhojies goda gärningar. Jag och min ex fru har haft problem i den bästa delen av 2 år nu och vi har försökt all rådgivning och pratat med våra föräldrar men ingenting fungerade. Vi slåss om allt och separationen var nära förestående tills jag såg en recension av Dr Ilekhojie. Jag kontaktade honom och informerade honom om mitt tillstånd. Han lovade att utföra en försoningsritual som kommer att säkerställa att kontakten mellan mig och min fru återställs. Det har gått en vecka nu sedan jag sorterade hans hjälp och det börjar bli bättre mellan mig och min fru. Vi har börjat bo i samma sovrum igen och vi har båda informerat våra advokater om att skjuta upp skilsmässaplanerna. Jag är så glad nu att jag kan njuta av min fru igen. Kontakta Dr Ilekhojie om du har problem i ditt äktenskap. E-post: gethelp05@gmail.com eller WhatsApp/Telegram +2348147400259

    SvaraRadera
  12. Min man har börjat behandla mig bättre, och det har varit en läkningsprocess för oss båda. Mardrömmen som varat i nästan 2 år är äntligen över. Det är som att vi blev kära igen! Vi har båda lagt det förflutna bakom oss och försöker gå framåt – och för första gången på länge ser framtiden mycket ljusare ut. Jag kan inte med ord uttrycka hur tacksam jag är mot Dr Ilekhojie! Det är som att vi äntligen har återupptäckt de där sakerna om varandra som fick oss att bli kära från första början. All oro och stress har helt enkelt försvunnit. Tack Dr Ilekhojie för att du räddade mitt trasiga äktenskap. Jag och min man lever lyckliga igen. Allt tack vare Ilekhojie. Kontakta honom för att återställa ditt äktenskap E-post: gethelp05@gmail.com eller Whatsapp +2348147400259

    SvaraRadera