lördag 26 januari 2019

Vicekonsuln av Marguerite Duras

Den här romanen rekommenderade Horace Engdahl i TV4 för några år sedan. Vicekonsuln utspelar sig i Indien bland människor kring en fransk ambassad i Calcutta. Jag har svårt att uppfatta under hur lång tid romanen utspelar sig, men jag tror den återger två dygn.

Romanen återger en subtil kärleksflirt mellan ambassadörens hustru Anne-Marie Stretter och den nye vicekonsuln Jean-Marc de H. Allting sker under en tillställning som Anne-Marie anordnar på ambassaden en kväll. Det är fullt av folk och alla skvallrar om den nye vicekonsuln som har ett vida ryckte om sig att dels ha ett starkt humör och dels vara lite av en kuf. Det talas till och med om att han ska ha skjutit fattiga, sjuka människor i Lahore där han först var stationerad.

Vicekonsuln bär på en hemlighet som han avslöjar för klubbdirektören och det är att han är oskuld. Han uppger också att han aldrig har älskat någon. Nu har han dock blivit kär i Anne-Marie Stretter och han ställer frågan hur man fångar en kvinna.

När Anne-Marie och Jean-Marc dansar tillsammans talar de om honom och om ryktena som finns om honom. När de efter dansen går åt varsitt håll blir Anne-Marie utfrågad av andra män runt ambassaden om vad som de pratade om under dansen. Här blir återigen skvallret den centrala punkten. För att inte utelämna vicekonsuln ljuger hon om vad de sade till varandra. Senare under kvällen när skvallret når ända till vicekonsuln själv blir han upprörd över att man har ljugit om honom, men när han får reda på att det är Anne-Marie som har ljugit för att inte utelämna deras konversation blir han glad och han ser det som en tecken på att hon också är kär i honom.

Det finns en sidoberättelse i romanen som i sin tur utspelar under en längre tid om en indisk, fattig kvinna som är utslängd från sitt hem för att hon väntar barn. Författaren leker med läsaren genom att låta denna sidoberättelse vara dels verklig och dels påhittad då den emellanåt återberättas av Peter Morgan som skriver en berättelse om den fattiga kvinnan. Läsaren vet inte om det är verklighet eller enbart fiktion alt. en kombo. Mycket i romanen tar upp kontrasten mellan fattiga och rikas olika problem.

Den här boken är filmisk, nästan isbergsteknik över den.

Citat

"Himlen är ständigt upprörd, molnen drar norrut. Den stora sjön sväller." s. 21

"Hon spyr, anstränger sig att spy ut barnet, att utplåna det från sig själv, [---]" s. 27

1 kommentar:

  1. Jag heter Darci Lyne. Detta är en mycket lycklig dag i mitt liv tack vare den hjälp som Dr. Nosakhare har gett mig för att hjälpa mig att återställa min ex-make med sin stavning av kärlek och magi. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade och letade efter en skilsmässa, men när jag kom över Dr..nosakhare email på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till fixa förhållandet och göra människor glada i deras relation. Jag förklarade min situation och sedan sökte jag hans hjälp, men till min största överraskning berättade han för mig att han skulle hjälpa mig med mitt fall och att jag nu firar för att min man helt har förändrats till det bättre. Han vill alltid vara vid min sida och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på Internet eftersom Dr..nosakhare är en riktig spellcaster. BEHÖVS HJÄLP? KONTAKTA
      -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    du kan också lägga till honom på Whats-app: 2349083639501
    Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och det är också perfekt i ditt förhållande.
    vill du ha din ex tillbaka?
    politisk ambition?
    Barnlös problemlösning?
    Finansiell problemlösning?
    Mörka magiska krafter?
    lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen
    Alla typer av problemlösning genom astrologi?
    Skilsmässa problemlösning?

    SvaraRadera