söndag 6 januari 2019

Kärlekens väg av Alain de Botton

Den här romanen upplever jag vara banbrytande i sin genre relations-/äktenskapsroman. Det som gör den så otroligt bra är språket, men framförallt för att de Botton är så uppriktigt ärlig på ett vackert sätt. de Botton förskönar inte äktenskapet utan menar att synen på äktenskapet är förskönad utifrån det romantiska sättet att se på kärleken. Den romantiska kärleken bottnar i ett filosofiskt synsätt som menar att det finns en stark lidelse i det man företar sig. Människans känslor inför saker och ting får en större andemening. Den subjektiva upplevelsen blir viktigare än förnuftstron. Det är just denna syn på romantik som de Botton menar inte kan finnas i ett modernt, rationellt äktenskap. Romantiken kanske finns till en början, men kommer att gå tillbaka när familjeåtaganden blir viktigare. I en familj som ska fungera; där föräldrarna ska se till att barnen får det de behöver, få iväg dem till skolan, packa deras väskor och samtidigt ha ett egna jobb att sköta, kommer att göra äktenskapet mer till ett företag än en romantisk parrelation. Den attraktion som en gång fanns kommer i många fall tyvärr duka undan för ett mer rationellt levnadssätt som går ut på att få hela maskineriet att fungera. Samtidigt menar de Botton att vi människor har en stark drift och inte kommer att nöja oss med att ha sex med enbart en person livet ut. Han framhåller mycket starkt att vi enbart lever en gång och inte ska slösa bort det på en person enbart för att konventionen säger att äktenskapet ska hålla ett helt liv. Det är essensen i hela romanen.

Intrigen består av relationen mellan Rabih och Kirsten som träffar varandra i unga år och gifter sig ganska så snabbt därefter. Sedermera skaffar de två barn. Det jag upplevde när jag läste romanen var att jag inte riktigt upplevde att Rabih och Kirsten tyckte om varandra från början särskilt mycket. Det fanns ingen passion beskriven och vid flera tillfällen inträffade saker som fick mig att reflektera att deras relation var meningslös från starten.

I romanen, mellan intrigens stycken, lägger författaren in andra stycken av mer filosofiskt slag där han reflekterar över kärleken etcetera. Ibland är dessa antaganden bra och ibland mindre bra. Jag upplevde att hela romanen egentligen består av en massa aforismer; han vill fortbilda oss i hur det ska vara och få oss att öppna upp ögonen. Jag läste en artikel om att i Sverige skiljer sig fler par per år än folk gifter sig. Det tycker jag är otroligt intressant. Fortsätter det på det sättet, att antalet vigslar sjunker, kommer vi till slut inte ha många gifta par i Sverige. Författaren menar att vi har blivit lurade av litteraturen och framförallt populärkulturen hur ett äktenskap ska se ut.

Rabih och Kirsten har varit tillsammans i 13 år och går då för första gången till en familjepsykolog för att rädda äktenskapet och få mer förståelse för varandras beteenden. Psykologen menar att deras relationsproblem har att göra med anknytningsproblem; att det skulle bero på deras vardera barndom och att båda förlorade en förälder i liten ålder, vilket då ska ha påverkat hur de knyter an till andra människor. Kirsten börjar därmed reflektera över om hon kanske aldrig riktigt har känt Rabih. Jag tror inte riktigt att jag köper att deras problem i relationen har att göra med anknytningsteorin. Det innebär ju i så fall att alla par som varit tillsammans i över tio år och har anknytningsproblem. Visst är det en möjlig anledning, men jag tror inte att man egentligen klarar av ett så långt äktenskap som 13 år och samtidigt har anknytningsproblem. Rätt och slätt handlar det om att man växter ifrån varandra. Mystiken försvinner, man tröttnar på att ha sex med samma person år ut och år in. Vi är människor med behov. Jag tror att det inte är svårare än så. (Om man är över 30 år och aldrig har varit i en nära relation en längre tid eller om man haft många relationer som man inte får att funka - då tror jag att man kan tala om anknytningsproblematik. Då ska man nog börja rota i barndomen.)

Slutet av romanen är ganska tvetydigt. Det sker genom att huvudpersonen Rabih återger ett framtidsscenario hur familjen upplöses. Samtidigt är det bara en version. Det finns en annan att de kommer att leva livet ut och stå ut med varandras tillkortakommanden. Denna version är upp till dem själva eller läsaren att bestämma. Det är mycket skickligt skrivet.

Favoritcitat
"Äktenskap: en högst besynnerlig och i slutändan ingen snäll företeelse att tvinga på någon som man säger sig hålla av eller älska." s. 228

"Att moralisera över otrohet är att förneka legitimiteten i en rad sinnliga höjdpunkter. [---]" s. 209

"Man ger sig sällan in i en otrohetsaffär på grund av likgiltighet för den äkta makan eller maken. I allmänhet måste man bry sig ganska så mycket om sin partner för att göra sig besväret att bedra hen." s. 200

"Den medelålders förförarens rättframhet handlar sällan om självförtroende eller arrogans utan istället en sorts otålig förtvivlan sprungen ur en ömkansvärd medvetenhet om att döden rycker allt närmare." s. 197



31 kommentarer:

  1. Jag heter Darci Lyne. Detta är en mycket lycklig dag i mitt liv tack vare den hjälp som Dr. Nosakhare har gett mig för att hjälpa mig att återställa min ex-make med sin stavning av kärlek och magi. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade och letade efter en skilsmässa, men när jag kom över Dr..nosakhare email på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till fixa förhållandet och göra människor glada i deras relation. Jag förklarade min situation och sedan sökte jag hans hjälp, men till min största överraskning berättade han för mig att han skulle hjälpa mig med mitt fall och att jag nu firar för att min man helt har förändrats till det bättre. Han vill alltid vara vid min sida och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på Internet eftersom Dr..nosakhare är en riktig spellcaster. BEHÖVS HJÄLP? KONTAKTA
      -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    du kan också lägga till honom på Whats-app: 2349083639501
    Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och det är också perfekt i ditt förhållande.
    vill du ha din ex tillbaka?
    politisk ambition?
    Barnlös problemlösning?
    Finansiell problemlösning?
    Mörka magiska krafter?
    lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen
    Alla typer av problemlösning genom astrologi?
    Skilsmässa problemlösning?

    SvaraRadera
  2. hej kära vänner, jag läser bra bloggartiklar om ditt fantastiska jobb, jag är väldigt glad för er alla, eftersom jag har funnit samma lycka hos mig själv, för några veckor sedan läste jag ett liknande vittnesbörd om relationerna rådgivning webbplats på mitt arbetskontor, en kommentar publicerad av en kvinna Jennifer Osawe från Madrid hon vittnade online och sa en stor man från Africana nation som heter Dr.Oduduwa kunde ta tillbaka sin ex pojkvän efter 12 månaders uppbrott. jag var motiverad och överraskad att höra om kärleksspelldel arbete verkligen riktigt, jag försökte kontakta samma Oduduwa via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) för brådskande lösning för att återställa min man man, vi gifter oss för ca 2 år har jag separerats. Jag skickade genast ett mailmeddelande till Dr.Oduduwa, jag fick omedelbart svar, han berättade för mig att han kan hjälpa mig, han sa att mitt fall är för enkelt för honom att hantera eftersom han har löst liknande fall under åren. Jag gav det ett försök, för jag har inget att förlora från att försöka. han krävde fotobilder och jag köpte ljus och andra stavningsmaterial som krävdes för ett framgångsrikt resultat. För två dagar sedan, som var tisdagmorgon efter att kärleksspelldelen aktiverats, fick jag ett telefonsamtal från min exmanns man, han pratade så snällt med mig och ber om ursäkt för att jag bryter med mig att det var djävulens handarbete och han kände sig väldigt förlåt, jag förlåter honom och tackar honom för att komma tillbaka. det var chockerande och en stor överraskning. jag kunde aldrig föreställa mig att det kommer att fungera så fort fram till igår morgon kom min man man tillbaka hem för att träffa mig och våra två underbara barn vi är alla glada som en familj.
    Dr.Oduduwa har stora magiska stavningskraft för att lösa följande: ...
    1) älska stava del för att vinna spel
    2) Återställ tillbaka Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Makens förtroende makar
    5) bindande stavning för att bo tillsammans för alltid
    6) Breakup Spells (avsluta förhållandet)
    7) Magiska rötter och örter för stark uppståndelse och långvarigt kön
    8.) Magisk stavning främjas i ditt jobbkontor
    9) Magiska stava för att få en bebis. (kvinnlig frukt av livmodern)
    Obs! Jag var desperat att få tillbaka min ex-kärleksman med omedelbart resultat, jag förväntade mig aldrig att se ett brådskande resultat, precis som det som händer, min kärleksman ringde mig på min mobiltelefon. Kärlekstavdelningen arbetar mer snabbare för desperat kvinna eller man som söker ett brådskande resultat för att återställa äkta kärlek och fred i äktenskapsförhållandet att kontakta DrOduduwa omedelbart.
    {dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  3. Godvänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sweden, jag är läkare av yrke, 45 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa den här artikeln just nu. Efter att ha varit i ett förhållande med Abeg Erickson i flera år, han gick upp med mig, men jag ville ha honom tillbaka så mycket, för jag älskade honom , Jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag har förklarat att jag hellre skulle kontakta ett stavar som kan hjälpa mig att stava det tillbaka, men jag hade den typen av person som aldrig tänkte på en stava inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det var ett problem innan tre dagar, han kastade Love stavningsdelen i luften och förvånansvärt andra dagen var det omkring 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad över att han svarade på telefonsamtalet och han var så ledsen för allt som hände . Jag var så glad att vi började leva tillsammans lyckligt. (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande berättelse online blogg om hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
    Jag visste aldrig kärlek stavning del för att återvända ex kärlekspartner tillbaka förrän för några dagar sedan min ex kom hem hem ber om ursäkt till mig.
    Slutligen hittade jag en omedelbar lösning för att förena tillbaka till ex kärlekspartner. det fungerar för mig .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också om du provar idag ...
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera
  5. Goddagskompisar, mitt namn är Antonio Laura från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke i General Surgeon, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex ex love inom 2 dagar av kärleksdel ljus som stavar bön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyheter här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka trasigt hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och några muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inget problem att allt kommer att vara bra innan tre arbetsdagar, jag följde noga all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad för min man har vägrat att ringa mig eller sms till mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt till mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig har han blivit ringd och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och tills idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  6. Min fru lämnade mig och åkte på semester med sin ex-älskare och de senaste fyra månaderna har jag inte hört eller sett henne. Jag visste aldrig att jag skulle uppleva ett sådant hjärtslag från min fru efter 12 års äktenskap med 3 barn. Min chef på jobbet märkte att jag inte kunde koncentrera mig längre på min arbetsstation som jag brukade tidigare. Han erbjöd mig en pratstund för att diskutera med honom och jag berättade för honom vad jag gick igenom. Efter att jag har förklarat för min chef, svarade han till Lord Zakuza, som är en stavsamling. Jag blev ansluten till Lord Zakuza på hans WhatsApp-linje på +17405739483 efter att jag talade med min chef och han sa till mig att min situation kommer att lösas inom 24 timmar med hans kraftfulla trollformulär. Jag följde alla hans instruktioner och jag trodde och hade tro på honom. Han förberedde en kärleksförtrollning för mig som fick min fru tillbaka inom 24 timmar och nu har vi båda levt bra mer än vi brukade. Jag vet inte om någon här ute behöver hjälp men här är Lord Zakuza WhatsApp-linje +17405739483 om du behöver hjälp i ditt kärleksliv.

    SvaraRadera
  7. Detta är mitt vittnesbörd om det fantastiska verk som Dr Oniha gjorde för mig. Min man överger mig och barnen och gick till en annan kvinna som han just mötte. Och kvinnan stavade på honom så att han aldrig kommer att ha något att göra med mig och mina barn för det, jag själv och barnen har lidit och det har varit ett helvete av en kamp, ​​men jag bestämmer mig för att göra alla medel för att göra säker på att min familj samlas som den brukade, då gick jag online där såg jag så många bra prat om den här stavmästaren som heter Dr Oniha på hans webbplats. Så jag var tvungen att kontakta honom och förklara mitt problem för honom och på bara 48 timmar som han lovat kom min man hem och hans beteende var tillbaka till mannen jag gifte mig med. Jag kan inte tacka det här stavhjulet tillräckligt för vad han gjorde för mig, jag är så tacksam och jag kommer aldrig att sluta publicera sitt namn på internet för det bra arbete han har gjort för mig. Återigen är jag tacksam dr. Oniha för ditt fantastiska arbete ''. Du kan också lösa dina problem med hjälp av Dr Oniha. kontakta honom via e-post onihaspelltemple@gmail.com eller whatsappnummer +15056336879. Tack alla för att du läste detta fantastiska vittnesbörd.

    SvaraRadera
  8. Mitt namn är Jehona Bekki, jag är från sverige, den stora mannen Dr.Oduduwa räddade mitt äktenskap från skilsmässa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). Sedan 2019 har min kärleksförhållande med min make varit hemsk, det fanns ingen öppenhet och sanning från min kärlekspartner, jag älskade honom så dyrt och jag vet att han älskar mig samma sak, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemmamannen, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de fortsätter att fråga mig när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat träffa sin far igen, jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig ut kan jag inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus i ljus och andra material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal, Jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som krävs och förfaranden för att ta del i kärleksförtrollning med framgång. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.

    Kärlek magiska trollformler ring för att hitta sann kärlek
    magisk kärlek återvända stava böner för att föra tillbaka ex kärlekspartner
    Skilsmässor (talisman ring för kärlek dominans och kärlek kraft)
    Anslutning till nya find love trollformler
    Örter och rötter botar mot cancer / HIV-stavning.
    Uppdelningsförhållanden Staver
    Att föra tillbaka en tidigare älskande pojkvän med ljusstake bön
    Du vill bli befordrad på kontoret / Lottery spell magisk ring
    Du måste tillfredsställa din fru på sexbädden (älskar superkraft)

    Så många människors kärleksförhållanden / äktenskap är glada idag på grund av kärleksformer böner och praxis för att få ömsesidig kärlek och attraktion till varandra utan någon störning från någon i din relation.

    Notera; Kärlek stavning fungerar direkt för de människor som är beslutsamma, starka och modiga i hjärtat, All Magic Love Spell-metoder är säkra, det finns inga biverkningar och det är mest tid vad du kan göra på egen hand hemma, och du kommer också att bli guilded och ge instruktioner från varje steg för steg i kärlek stavningsförfarande ..
    för brådskande hjälp och rådgivning vänligen kontakta Dr.Oduduwa GrandMaster till alla andra kärlekstjärnor i världen. att få brådskande hjälp och hjälpa till att få tillbaka din ex kärlekspartner,
    skriv snabbt ett meddelande via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  9. Jag heter Anna Torbjörn från Göteborg, jag trodde aldrig att jag skulle le igen, min man lämnade mig med två barn i ett år. Alla ansträngningar för att få honom tillbaka misslyckades. Jag trodde att jag inte skulle träffa honom igen förrän jag träffade en dam som heter Birgitta som berättade om en trollformler som heter Priest Mompha, hon gav mig sin e-postadress och mobilnummer och jag kontaktade honom och han försäkrade mig att inom 48 timmar kommer min man att komma tillbaka till mig. På mindre än 48 timmar började min man komma tillbaka och bad om förlåtelse och sa att det är djävulernas arbete, så jag är fortfarande överraskande till nu om detta mirakel, jag kunde inte bli gravid sedan vi gifte oss, men så snart förtrollningen gjordes blev jag gravid och födde mitt tredje barn. Om du behöver hjälp från honom kan du kontakta honom via: e post: chiefpriestmompha@gmail.com WhatsApp: + 62-852-7546-3810

    SvaraRadera
  10. HUR LÄKARE KPUKPU KORRIGERAR MITT BRUTT ÄKTENSKAP.
    Kontakta hans e-post: drkpukpu@gmail.com
    via whatsapp / Viber: 2348124313399

    Hej mitt namn är STEPHANIE WOOD, jag är här för att vittna om en stor och kraftfull trollformel som heter läkare KPUKPU GAFAR. Jag var så förvirrad och förstörd när min man lämnade mig till en annan dam. Jag behövde honom desperat tillbaka eftersom jag älskar honom så mycket. Så jag kontaktade den här fantastiska trollformeln på (drkpukpu@gmail.com) för hjälp. Han hjälpte mig att återge min make och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig och grät och bad om min förlåtelse. Läkare KPUKPU släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom tillbaka. Och han öppnade också ögonen för att föreställa sig hur mycket kärlek vi delar tillsammans. När jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste kvinnan på jorden. Jag vill rekommendera den här fantastiska trollformeln till alla som verkligen behöver en brådskande lösning på ett kärleksuppbrott. E-posta honom på;

    drkpukpu@gmail.com eller WhatsApp / Viber: 2348124313399

    SvaraRadera
  11. Hej allihopa, jag berättar gärna mitt vittnesbörd om en stark trollformler som heter Dr Mustafa. Jag är Marie Anette och jag bor i Danmark, min man och jag kämpade lite och han lämnade mig och barnen för en annan kvinna, jag älskar honom så mycket att jag söker hjälp online och jag såg många människors vittnesmål om hur Dr. Mustafa hjälpte dem och kom ut med positiva resultat som skilsmässor, cancer, andliga problem och för Barrens att föda och andra. Så jag mailade honom och berättade för honom om mitt problem och han gav mig instruktioner som jag följde och efter 48 timmar senare kom han tillbaka hem och bad om förlåtelse och nu lever vi lyckligt tillsammans, tack till Dr Mustafa för att återställa mitt äktenskap. Till någon av er som har liknande problem kontakta honom idag för hjälp här är hans personliga e-post: - dr.mustafa86@yahoo.com eller Whatsapp honom på +37258436980

    SvaraRadera
  12. Email Us:- inkdrop121@gmail.com

    We're the producers of legal documents and we provide documents like Drivers license, passport, visa, ssn, citizenship certificate and many more. If you are interested or for more information please do not hesitate to get in touch with us via Email Us:- inkdrop121@gmail.com

    SvaraRadera
  13. After 3 Years in a relationship with my Boyfriend, my Boyfriend started going out with other girls and showing me cold love, on several occasions he threatens to break-up with me if I dare question him about his affair with other girls, I was totally devastated and confused until an old friend of mine told me about a spell caster on the internet called DR clement who help people with their relationship and marriage problem by the powers of his gods, At first I doubted If such thing ever exists but decided to give it a try, When I contact him, he told me everything I needed to do and I did and he helped me cast a Love Spell and within 48Hours my boyfriend came back to me and started apologizing,now he has stopped going out with girls and he is with me for good and for real. Contact this Great spell Caster for your relationship or marriage problem.Here's contact or whatsapp: +2347051758952 : allmightbazulartemple@gmail.com is good man he also help me there is reason why i recomedy him to my fellow women who have such problem...dr clement is also tell me he specilzy with all the work listed
    also cure all others of infection disease with herbal medicine list of my work
    {1}HIV/AIDS
    {2}DIABETES
    {3}EPILEPSY
    {4} CANCER
    {5} HPV
    {6} ASTHMA
    {7} HEPATITIS
    {8}LOVE SPELL
    {9} MONEY SPELL
    10 penis enlargement
    11} natural remedies to get pregnant fast
    12} natural remedies to strop miscarriage

    SvaraRadera
  14. Jag är så upphetsad! Tack till den stora havsmästaren för att han tog tillbaka min make och gav min familj stor glädje! han är verkligen den bästa trollformeln på nätet, om du behöver din Ex-älskare snabbt tillbaka! och hans resultat är 100% garanti. Efter 12 års äktenskap har jag och min man haft det ena grälet eller det andra tills han äntligen lämnade huset för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärtor som plågade mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt med sorger och smärtor eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag kom över en webbplats som föreslog att Sea master kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag borde prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en (Love stavning) för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa att han saknade mig och barnen så mycket och började be om förlåtelse, så fantastiskt !! och det var så han kom tillbaka en dag efter, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan han orsakade mig och barnen. Sedan från den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare den stora havsmästaren. han är så mäktig och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Sea master är en kraftfull trollformell som jag alltid kommer att be om att leva länge för att hjälpa sina barn i nödens tider, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråter inte längre, kontakta den här kraftfulla trollformeln nu. Här är hans kontakt: E-posta honom på: seawaydr22@gmail.com eller Whatsapp: +2348158911896

    SvaraRadera
  15. Mitt namn är Angelica, jag är baserad i Kanada, jag vill dela mitt underbara vittnesbörd om hur jag fick tillbaka min ex-älskare, som svor att vara med mig tills när han lämnade mig för en annan kvinna utan anledning och jag försöker få saker att fungera för vi båda ändå saker där blir värre och jag älskar honom så mycket och det finns inget jag kunde göra för att få tillbaka min ex tills jag träffade ett vittnesbörd som delades av Maria från USA på internet och pratade om en kraftfull trollformell som tog med sin ex älskare tillbaka inom 48 timmar och jag bestämmer mig för att prova och till min största överraskning gjorde han det också för mig precis som han gjorde för Maria och jag har många människor som klagar på falskt trollformel men den här jag träffade var en riktig trollformel caster som hjälpte mig att lösa mitt problem jag inte hade någon lösning på, jag introducerade många av mina bästa vänner som har liknande problem, och deras problem löstes med hjälp av den stora SEA MASTER. de fick tillbaka sitt ex inom 48 timmar. jag är så glad att mitt ex är tillbaka till mig igen, och den mest överraskande är att vår kärlek är väldigt stark, varje dag är lycka och glädje. och det finns ingenting som att vara med mannen du älskar. Jag är så glad att min kärlek är tillbaka till mig med hjälp av SEA MASTER. om du har liknande problem kommer jag att råda dig att kontakta honom, han är där för att hjälpa dig och sätta ett leende på ditt ansikte som han gjorde mot mig och andra. du kan kontakta honom via e-post (seawaydr22@gmail.com) eller whatsapp honom på +2348158911896

    SvaraRadera
  16. Jag heter Anna, jag bor från Stockholm Sverige, jag tror att vittnesbörd är verkliga bevis på mäktiga goda verk i verkligheten som gör människor lyckliga och finner lugn, kärlek och förtroende återvända i förhållande som jag har hittat samma i mitt äktenskap idag Jag är väldigt glad att dela mitt sanna livsvittnesmål här ute. Jag läste liknande kommentarer om blogginlägg från olika människor över hela världen som talade bra om mannen Dr. Oduduwa Love-spell caster. Innan nu tappade jag hoppet på spellcasters på grund av mina tidigare erfarenheter, jag fick kontaktkommunikation från andra Spell-casters. Jag älskade att stava charm tidigare för att få tillbaka min före detta man hemma men fungerade inte bra, förrän för några dagar sedan gav jag Dr.Oduduwa det sista försöket att få tillbaka min ex kärleksman tillbaka till mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr. Oduduwa på sin personliga e-post för att lösa min äktenskapskris.
    Jag älskar min man så mycket, jag vill ha honom tillbaka till mig och till våra två barn. Jag vill att mina barn ska växa upp med sin pappa och vara lyckliga som en familj.
    Jag förklarade alla mina förhållandeproblem för Dr.Oduduwa, jag ber om hans hjälp för att få tillbaka min ex kärleksman man hemma för att förnya kärlek och förtroende.
    Jag följde noggrant alla instruktioner som gav mig av Dr. Oduduwa kärleksstav. Så tidigt på morgonen, det är nästa dag efter Oduduwa lunch Kärlek-magi för min räkning, min ex man ringde mig på mobiltelefon med ett okänt nummer, så jag tog upp samtalet och se det var ett telefonsamtal från min ex, oh Jag blev så förvånad i mer än 2 månader nu har jag inte fått sms, inga samtal och inga mail skickas till mig. Oj, jag är väldigt glad idag, plötsligt precis som Oduduwa lovade mig. Jag är överväldigad av glädje och lycka i mitt hjärta som delar detta vittnesbörd här i dag, min kärleksman Erickson återvände och kom hem för att möta mig med kärleksgåvor.
    Jag använder detta medium för att säga ett stort tack till den stora mannen Dr.Oduduwa som utan detta inte hade varit möjligt.
    Alla som läser den här artikeln här går igenom äktenskapskrisen, och för dem som delar hemliga hjärttårar, idag är alla dina problem över, bara ett enkelt mailmeddelande till det stora Dr.Oduduwa Love Spell Temple i dag (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera
  17. Hej alla, det här är det mest underbara jag någonsin har upplevt och jag måste dela detta fantastiska vittnesbörd. Jag Vanessa Tobby och jag vill bara säga tack till DR ISIKOLO för att de tog sig tid att hjälpa mig att förtrollas som ger tillbaka min ex-älskare som plötsligt tappade intresset för mig efter sex månaders engagemang men idag är vi gift och gladare än aldrig tidigare . Jag blev verkligen uppslukad och chockad när han gjorde jobbet för mig och på 48 timmar efter återvände Kris till mitt hus och började tigga om förlåtelse och för mig att acceptera honom tillbaka .. Jag saknar ord och jag vet inte hur mycket för att förmedla min uppskattning till dig DR ISIKOLO du är en Gud som skickas för att återställa bruten relation. Han tycker mycket om att hjälpa människor att uppnå sina önskningar, hitta sann kärlek, få tillbaka sina exälskare, stoppa kränkande relationer, hitta framgång, locka lycka, hitta själsfränder och mer. Kontakta honom idag och låt honom visa underverk och förvåning i hans Love Spell System. Han levererar resultat när han är som bäst i verkliga trollformler. Skicka ett mejl: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också Whatsapp honom på: +1(725)240-4536

    SvaraRadera
  18. Jag trodde aldrig på trollformler eller magiker förrän jag träffade den här speciella trollformeln som heter DR ISIKOLO. Mannen som jag ville gifta mig lämnade mig tre månader till vårt bröllop och mitt liv var upp och ner. Han var med mig i 4 år och jag älskar honom så mycket. han lämnade mig för en annan kvinna utan skäl. när jag ringde honom tog han aldrig mina samtal och han ville inte se mig runt honom. så när jag berättade för mannen vad som hände. han hjälpte mig att göra några avläsningar, och efter avläsningarna fick han mig att inse att den andra kvinnan har gjort några besvärjelser över min man och det är anledningen till att han lämnade mig ... han sa att han skulle hjälpa mig att besvärja att föra honom tillbaka. Först var jag skeptisk men jag försökte bara och på två dagar ringde min man till mig själv och kom till mig och bad om ursäkt. Jag kan inte tro att han någonsin kan komma tillbaka till mig igen men nu är jag glad att han är tillbaka och vi är gifta nu och vi lever som en lycklig familj. Skickar detta till forumet om någon behöver hjälp av den här mannen. Du kan kontakta honom via denna WhatsApp: +1(725)240-4536 eller mejla isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Jag heter Dion, jag vill dela med mig av min erfarenhet av hur jag får tillbaka min man efter uppbrottet och jag vill att alla kvinnor ska luta sig och kopiera min lösning eftersom det kommer att hjälpa dig mycket.
    Efter 5 år att gifta sig med min man med 2 barn började min man bete sig konstigt och träffa andra damer och visade mig, kall kärlek, vid flera tillfällen riskerar jag skilsmässa om jag vågar höra om hans affär med andra damer, jag blev helt förstörd och förvirrad tills min gamla vän berättade om en trollkarl på nätet som heter Dr.Sango som hjälper människor med äktenskapsförhållanden genom kärleksformulär, jag tvivlade inledningsvis om en sådan sak ens fanns, men jag bestämde mig för att prova det när jag kom i kontakt med honom, hjälpte mig att kasta en kärleksförtrollning och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig och började be om ursäkt, nu slutade han att träffa de andra damerna och mig med mig i bra och verklig Kontakta detta fantastiska budskap om kärleksformulär för att få ditt förhållande eller äktenskapsproblem löst idag, kontakta Dr Sango via; spellspecialistcaster937@gmail.com

    SvaraRadera
  20. Jag är från Ghana mitt namn Parle, jag kommer att låta världen få veta om den store mannen
    Dr.Sango har gjort det för mig igen, vilket hjälpte kvinnan att hitta sin man tillbaka. Jag vill låta världen veta om Dr.Sango, som förde mig tillbaka till min tidigare älskare när jag trodde att det redan var förlorat hopp. Dr.Sango använde all sin kraft för att trolla fram ett leende i mitt ansikte, så han tog Micheal fru till sitt hjärta, tänkte jag för mig själv, som det verkade för mig när min fru kom tillbaka till mig och bad mig att knäböja och be henne . i slutet av mitt liv har jag blivit älskad mer än jag någonsin har väntat, och så har jag gått med på att låta världen veta om Dr.Sango, så det här är en fantastisk trollformulering. Hur som helst, vad jag gjorde var att mejla upp honom och han hjälpte mig, och upp till 48 timmar fick jag resultatet, vilket fortfarande förvånar mig. Har du problem med återhämtning? din partner gick upp med dig och du älskar och vill alltid? Har du problem med ekonomin? behöver inte hjälp från någon annan, kontakta Dr.Sango idag, jag ger dig 100% garanti, det kommer att hjälpa dig mycket, det hjälpte mig mycket. Dr.Sangos e-postadress är: spellspecialistcaster937@gmail.com

    SvaraRadera
  21. Mitt namn är Alimot från Albanien
    Citerar du smärtsam skilsmässa eller skilsmässa? Ta in din tidigare vän, din tidigare vän, din tidigare make, din tidigare make och skydda henne för alltid. Min man lämnade mig för 4 månader sedan och sedan dess har mitt liv fyllts med sjukdom, sorg och sorg, så det här var min första smek, som jag har strävat efter hela mitt liv. En av mina vänner berättade för mig att senare, när han såg några bevis, ringde tränaren Dr.Pellar. OCH. Jag har saknat honom i fyra månader och han är redan så het att han inte vill se att jag försökte allt för att få tillbaka honom och all min ansträngning misslyckades, jag skickade min far och mamma till honom, jag skickade alla mina vänner till honom gick jag till och med till hans land för att be hans familj till honom och till min förvåning är att en av min vän som jag bad om att tigga honom för mig är huvudpersonen som träffade min pojkvän bakom mig. snälla lita aldrig på någon i det här livet.
    En av våra anställda på kontoret presenterar mig för Dr.Pellar och hon sa att han var personen som fick tillbaka sin man men jag samlade e-postadressen men jag trodde inte att jag bara försökte och gillar att spela som drama min man pojkvän kom tillbaka och vi är glada nu och vi gjorde vårt bröllop förra året och vet du vad? Jag har nu min pojke och min man köpte mig Rangerover-sport förra veckan. Jag är väldigt glad.
    mitt råd till dig är att när som helst som du står inför några problem i ditt äktenskap eller dina barn eller på ditt kontor försöker du kontakta Dr.Pelar via hans e-post; drpellar@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Att bryta upp är smärtsamt, ibland låtsas vi vara bra, men det gör vi inte, genom att kämpa för att få tillbaka vår nära och kära, vi kämpar också för att få tillbaka vår glädje och lycka. När min fyraåriga vän slog sig med mig kunde jag knappt prata utan att gråta. Jag kände mig avvisad och deprimerad och visste inte heller vad jag skulle göra. Jag visste inte om jag kunde få tillbaka honom och ångest var outhärdlig. Jag surfade på internet och när jag läste artiklar och webbplatser om otaliga trollformler, kom jag över en hög herre). Jag ville ha vårt förhållande tillbaka, Dr.Pellar försäkrade mig om att min vän skulle komma tillbaka till mig. Jag följde sedan instruktionerna och planerna som Dr.Pellar har skapat för mig, och inom en vecka var vi tillsammans igen och så kär! Jag vet att det inte alltid händer så snabbt, men Dr.Pellar sa att trollformlerna är effektiva och det hände! socialiseras i trollformlerna som gör en följeslagare gravid för att läka någon sjukdom eller sjukdom, vinna ETC-lotteriet, jag kommer aldrig att glömma hur han hjälpte mig. Maila honom på drpellar@gmail.com så kommer rättegången att övertyga dig

    SvaraRadera
  23. När jag gifter mig med min fru för 15 år sedan fick hon en pojke åt mig efter några månader.
    Vi bodde lyckligt tillsammans som en familj, men hon hade aldrig gillat mitt jobbs natur,
    hon klagar alltid på att jag inte tillbringar mycket tid med henne och hon vill att jag ska sluta jobbet.
    Jag sa till henne att jag snart kommer att gå i pension, jag ber henne att klara mig just nu och hon instämde med mig.
    Så en dag gav jag ett uppdrag att åka till Pakistan för 4 månaders jobb,
    Jag berättade för henne om det hon accepterade på ett villkor att jag måste komma hem för att besöka 3 dagar efter någonsin tre veckor.
    Detta var vårt avtal innan jag åkte till mitt uppdrag, så efter två veckor ringde min son till mig på telefon och han ledsen pappa snälla skynda tillbaka hem, mamma ser en annan man, kommer hem varje kväll för att tillbringa tiden, jag tror mamma fuskar på dig. Jag var så orolig och jag rusade hem igen just den dagen för att hitta min fru
    med en annan man som har en kärleksaffär med en annan man. Jag var så arg och ledsen i chock i två dagar vilket ledde mig till sjukdom.
    Hon kom till mig och sa att hon ville skilja sig från mig, jag tror aldrig på mina ögon, men jag har inget annat val än att gå vidare med mitt liv.
    Hon visste att det var min son som berättade om det när hon tog min son till skolan nästa dag
    han kallade min son Bastard i presenten av sina vänner och alla hans vänner kallade honom Bastard från den dagen
    och min son grät alltid hem och sa till mig att han vill sluta skolan igen, och han sa att han inte vill träffa sin mamma längre
    Jag måste be honom så att han kan fortsätta med sina studier. Jag hör av honom via e-post en gång i taget,
    de senaste tre åren har jag inte riktat blicken mot honom på grund av mitt jobb. Jag älskade fortfarande min fru och jag vill att hon ska älska och ta hand om vår son, jag vill inte att min son ska skiljas från sin mor. så jag kontaktade Dr. Oduduwa Love stavning Caster för att hjälpa mig med en magisk kärlek stava charm för att få min fru att återvända till sina normala sinnen och att älska mig och vår son som tidigare.
    Dr. Oduduwa försäkrade mig om att han kommer att hjälpa mig att föra henne tillbaka med kraftfull kärleksmagi och Oduduwa sa också att min fru är under en kärleksförtrollning från den andra mannen, det är därför hon beter sig på vissa sätt som inte är bra för familjen. Jag trodde Dr. Oduduwa eftersom jag vet hur min fru älskar vår son Felix och vårt hem var lyckligt. Så jag bestämde mig för att utföra kärleksförtrollningen med hjälp av Dr.Oduduwa. Strax efter 2 dagars aktivering av kärleksformulär fick jag ett telefonsamtal från min fru, hon gråter och ber om ursäkt till mig för allt som händer. Jag sa till henne att lugna sig och jag bjöd in henne till middag nästa dag hon kom hem och knäböjde för att be om ursäkt för mig och vår son Felix var väldigt glad att träffa sin mamma igen. Från de senaste tre månaderna till datum bor vi alla tillsammans som en lycklig familj. Dr. Oduduwa kärleksförtrollning är riktig och fungerar bra. Jag rekommenderar honom uppriktigt till alla som vill få tillbaka ex-kärlek idag. kontakta (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  24. Jag heter Jennifer Woodward och jag kommer från Kanada. här är mitt korta vittnesbörd om hur jag fick tillbaka min kärlek ... Efter fem års äktenskap fick min man och jag krångla tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle få se sin fladdermus igen. Jag försökte bara vara stark för barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågade mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt av sorg och smärta, för jag var verkligen kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och vill alltid att han ska komma tillbaka till mig, jag var riktigt upprörd och jag behövde hjälp, så jag letade efter hjälp online och kom över en webbplats som erbjöd Dr. OGBOKO. kan hjälpa mig att få tillbaka min man med sin erfarenhet och vägledning från honom. Jag kände att jag var tvungen att försöka. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det och jag bar allt in. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa att han saknar mig så mycket och barnen, och han lovade att aldrig lämna mig och barnen igen, så underbart !! Så kom han tillbaka med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag de él och för. Sedan, från och med den dagen, blev vårt äktenskap starkare än tidigare, allt tack vare Dr. OGBOKO. han är så mäktig och jag bestämde mig för att dela min berättelse online att Dr. OGBOKO är en riktig och kraftfull trollkarl till vilken jag alltid kommer att be om att leva länge för att hjälpa mina barn i tider av problem om du är här och du behöver ditt ex tillbaka eller din man har flyttat in hos en annan kvinna, gråter inte längre, vänd dig till den här kraftfulla mannen och fråga
    nedan - hans kontaktuppgifter ...
    E-post: spellcasterogboko@gmail.com

    SvaraRadera
  25. Hej jag är här för att sprida denna goda nyhet till hela världen om hur jag fick tillbaka min ex -kärlek. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan tjej förra månaden. Men när jag träffar en vän som presenterar mig för DR ISIKOLO, den stora budbäraren till oraklet som han tjänar, berättade jag mitt problem för DR ISIKOLO om hur min före detta kärlek lämnade mig och hur jag behövde för att få ett bra betalande jobb. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe där jag kommer att få mitt hjärtsug utan några biverkningar. Han berättade vad jag behöver göra och jag följde och det var gjort. Under de kommande två dagarna ringde Min kärlek till mig i telefonen och sa förlåt för att jag levde innan dess och även under nästa vecka efter att min kärlek ringde mig för att be om förlåtelse och jag fick också ett nytt jobb. Inga problem är för stora för att han ska lösa. Kontakta honom direkt på hans kontakter nedan
    webbplats: https://isikololovetemple.com
    e -post: isikolosolutionhome@gmail.com
    WhatsApp: +2348133261196.

    SvaraRadera
  26. Är du i stort behov av kärlek för att få tillbaka din före detta älskare eller återförena ditt äktenskap? Skicka e -post till Dr Isikolo för snabb 48 timmars lösning. Jag hade problem med min man för ett år och sex månader sedan, vilket ledde oss isär. När han gjorde slut med mig var jag förvirrad och visste inte vad jag skulle göra för att få tillbaka honom, jag kände mig så tom inuti. Tills jag stötte på Dr Isikolo på internet om hur han har hjälpt så många människor att lösa olika problem där. Jag mailade honom och jag berättade för honom mitt problem och jag gjorde vad han bad mig att göra för att han skulle hjälpa mig, för att kort göra den långa historien kort, Innan jag visste ordet av det, på mindre än 48 timmar, ringde min man och han kom tillbaka till mig och berättade att han var ledsen över vad som hände mellan oss båda. Slutligen skriver jag detta vittnesbörd för att tacka dig och djupa tacksamhet till dig Dr Isikolo för att du höll fast vid dina ord och dina löften om att föra honom tillbaka till mig på bara 48 timmar av dina kraftfulla trollformler. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom på: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också Whatsapp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  27. Jag är så glad att få dela mitt fantastiska vittnesbörd. Jag heter Enora Lucas och mitt liv har förändrats totalt på 48 timmar. Jag kan se mig själv i spegeln och le. Jag har förtroende för mig själv och mina förmågor för första gången på evigheter. Jag har min pojkvän tillbaka i mitt liv med hjälp av Dr Isikolo. Han sa förlåt 48 timmar efter att besvärjelsen skapades. Han sa att han insåg att han aldrig riktigt ville göra slut, han kunde inte hantera känslomässigt bagage som jag bar runt hela tiden. Han sa att han trodde att han var den negativa inverkan på mitt liv och tyckte att det var bäst att lämna. Dr ISIKOLO återställer kärleken och lyckan mellan oss som han lovade och jag är ett levande bevis på vad han kan göra. Jag trodde aldrig att jag kunde få så ärlig hjälp att återställa min kärlek och lycka. Jag är mycket glad att kontakta dig och initierade allt detta att hända. Alla som har ett relationsproblem kan kontakta Dr Isikolo via e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  28. Jag heter Ivana Lasse och efter 5 år i äktenskap med min man med 2 barn började min man bete sig konstigt och gå ut med andra damer och visade mig kall kärlek, vid flera tillfällen hotar han med att skilja sig om jag vågar fråga honom om hans affär med andra damer, jag var helt förkrossad och förvirrad tills en gammal vän till mig berättade för mig om en trollformler på internet som heter DR ISIKOLO som hjälper människor med relations- och äktenskapsproblem genom kärlekens krafter, först tvivlade jag på om sådana sak existerar någonsin men bestämde mig för att ge det ett försök, när jag kontaktade honom hjälpte han mig att besvärja mig och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig och började be om ursäkt, nu har han slutat gå ut med andra damer och hans med mig på gott och på riktigt. Kontakta denna fantastiska kärleksförtrollare för att ditt förhållande eller äktenskapsproblem ska lösas idag via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp +2348133261196.

    SvaraRadera
  29. Det var svårt för mig att tro när jag såg en kommentar på internet om hur Dr. Ilekhojie hjälper människor att vinna lotteri. Dessa vinnande nummer är 100% garanti för att du måste vinna på lotteriet. Jag ger det ett försök och jag vann £800 000,00. Min kommentar ser rolig ut men den är sann, och jag lovar dig att det inte kommer att vara roligt när du vinner och delar ett vittnesbörd med andra. Detta är en hemlighet att vinna på lotteri så jag råder dig att göra detsamma. Jag har aldrig trott på magiska krafter förrän jag stöter på honom, det kommer att vara en stor synd om jag skulle gå ut härifrån utan att tappa kontakten med denna stora trollformler. Om du behöver hjälp av den här fantastiska trollformaren för att vinna lotteri kan du kontakta honom via hans e-post: "(gethelp05@gmail.com eller ring honom +2348147400259

    SvaraRadera
  30. Jag trodde aldrig på kärleksbesvärjelser förrän jag såg ett inlägg av en kvinna på internet om hur en fantastisk trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin pojkvän hit. eftersom jag också letade efter vägledning om hur jag skulle få min man som övergav mig och barnen för en annan kvinna. Jag tror att du kommer att förstå mig som en kvinna med barn som älskade sin man så mycket. Nu är vi lyckliga tillbaka tillsammans. Om du är intresserad av att få tillbaka din älskare, ring eller whatsapp nu: +2348145734143 eller maila:
    ajayi.voodoo@gmail.com

    SvaraRadera
  31. Jag är nöjd med hur jag litade på att Dr Ilekhojie skulle få tillbaka min före detta man efter nästan ett års separation. Innan jag träffade Dr Ilekhojie, sökte jag på många webbplatser och letade efter sätt att få tillbaka min före detta man efter att han bad om att få skilja mig utan någon anledning. Jag var förkrossad men Dr Ilekhojie gav mig hopp och försäkran om att han kommer att föras tillbaka till mig. Efter att han gjort försoningsbesväret ringde min man efter två dagar och bad att få komma tillbaka hem till mig och våra fyra barn. Dagen efter kom han hem och jag var väldigt glad över att få träffa honom igen. Jag använder detta sätt för att uppskatta Dr Ilekhojie för vad han gjorde för mig och för att hjälpa så många andra människor. Jag lämnar hans kontakt så att du kan ta kontakt med honom om du har liknande problem. Whatsapp +2348147400259 och e-post: gethelp05@gmail.com

    SvaraRadera