fredag 8 november 2019

Kärlek på allvar av Daniella Gordon med Sofie Zettergren

En mycket bra självhjälpsbok tycker jag om hur man lyckas med relationen och att hitta en partner. Gordon varvar egna reflektioner med olika sociologiska och psykologiska perspektiv. Det Gordon framhåller som det allra viktigaste när man ska träffa en partner, är att man känner sig trygg i sig själv. Denna enkla devis känns så självklar för mig, men jag vet att den inte är det för andra. Man måste göra upp med sig själv innan man kan ge kärlek till någon annan. Man ska med andra ord hitta sig själv; veta vilka värderingar man har, vilka mål i livet man har, vad som är viktigt för en själv. Först då kan du hitta en partner som också passar för en.

Enligt Gordon blir det svårare att välja partner idag då det finns fler valmöjligheter. Det gör att vi blir kräsna och vill ha det allra bästa. Detta håller jag helt med om. Med det sagt behöver det inte betyda att det faktiskt är så, utan det är personers egna tankar som mer påverkar henom. Jag hör ofta kvinnliga, bekanta singlar som säger att "alla de bra är redan upptagna" eller "jag tror inte att jag kommer att hitta någon för ingen är normal". Jag har själv tänkt så här tidigare, men jag hittade världens bästa kille.

Det som kan hindra en från att hitta en partner kan ha att göra med det som kallas för anknytningsteorin. Jag har recenserat andra böcker tidigare som belyser det ämnet och jag tror att det kan ha en stor betydelse varför personer inte klarar av att vara i en relation. Samtidigt finns det många personer som är oerhört osäkra och deras osäkerhet hindrar dem från att träffa en partner. Dåligt självförtroende och även dålig självkänsla är förödande när du är ute och dejtar för det är oattraktivt. Gordons bok ger många olika perspektiv varför man kan ha svårt att få en relation att hålla eller ens att träffa någon. Boken får en att börja reflektera över dessa saker och det är det jag tror är det viktigaste, att man reflekterar över sig själv och börjar förstå sig själv och hur man fungerar.

Jag håller själv på med dejtingrådgivning och ofta möter jag kunder som inte riktigt vet vad de vill göra med sina liv. De vet inte riktigt vad de tycker om saker och ting, med andra ord vet de inte vilka värderingar de har, ej heller vad de söker hos en partner etc. Jag brukar ofta ge ett konkret råd: Ju mer specifik du är när du letar efter en partner - ju lättare kommer det vara att hitta en partner. Med detta menar jag att vet du vad du letar efter kommer det vara lättare att sålla bort det du inte vill ha och faktiskt hitta det som du faktiskt vill ha. Ibland träffar jag kunder som är osäkra på sin partner; om de ens ska vara kvar i en relation eller inte. Ibland har jag träffat personer som brutit upp från en relation när de kommit på att de var för olika sin partner och hade helt olika värderingar.

Att personer går in i relationer utan att ta reda på vad de själva vill eller vad de vill få ut av sin partner kommer leda till att de blir besvikna. Jag vill inte ta ett verkligt exempel så jag hittar på ett. Låt säga att du är vegetarian och drivs av ett engagemang för djur och miljön och så blir du tillsammans med en person som älskar kött och som struntar i både miljö- och hälsoaspekterna samt det etiska. Tror du att dessa personer i längden skulle rivas med varandra? Jag säger nej. Det finns så oerhört många komplexa personligheter och det är så klart mycket intressant. En del personer är säkra på att de verkligen på vill vara i en relation och att det är målet med livet. En del tror att de vill vara i en relation och så får de ångest när de väl hamnar i en relation och relationen fungerar inte.

När jag själv gick på dejt när jag var singel tog jag alltid reda på vissa saker om personen först innan jag gick på dejt med den. Dessa saker var:
1. att utseendet attraherade mig. (Det är fel att kalla någon för snygg eller ful. Bättre att bara använda ordet attraktion då utseende är subjektivt.)
2. Vad står du i abortfrågan? (finns bara ett givet svar)
3. Var står du politiskt? (en kommunist och en konservativ kommer inte att gå i längden även om de skulle vara attraherade av varandra för stunden.)
4. Vad jobbar du med? (säger hur driven en person är)
5. Vill du ha barn? (finns bara ett givet svar)
6. Vilka mål har du i livet? (stå still eller utvecklas)
7. Vill du bo i hus eller lägenhet?
8. Hur gillar du att spendera din lediga tid och din semester? (är personen social eller mer inte?)

Denna lista kan framstå som lite kategorisk. Naturligtvis spelar andra faktorer in; hur tolerant du är, vad kan man ha överseende med, vad kan man inte göra avkall på. Dock tror jag att personer borde tänka lite mer rationellt nä de väljer en partner. 1. Går jag igång på utseendet? 2. Är personens värderingar okej? 3. Gör personen vettiga sker på friden eller spelar personen bara dataspel? Man får räkna med att man får dejta ganska mycket innan man hittar det man vill ha och inte ge upp efter några gånger. Jag vet inte exakt hur många jag har dejtat, men jag skulle gissa på ungefär 15-20 dejter och då hittade jag min partner när jag var 26 år gammal.

Förstå det här: Vet du inte vad du vill kommer du inte hitta någon. Du MÅSTE ta reda på vad du själv vill.

2 kommentarer:

  1. säsongshälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick tillbaka min hsnabd med hjälp av en stor man som heter baba osagiede. Jag heter Gunilla Hägglund, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Osagiede kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Osagiede. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr. Osagiede verkliga och kraftfulla stavskärare som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller så flyttade din man till en annan kvinna, gråt inte mer, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans e-postadress: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836
    eller viber +2349014523836

    SvaraRadera
  2. Goddagskompisar, mitt namn är Antonio Laura från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke i General Surgeon, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex ex love inom 2 dagar av kärleksdel ljus som stavar bön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyheter här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka trasigt hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och några muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inget problem att allt kommer att vara bra innan tre arbetsdagar, jag följde noga all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad för min man har vägrat att ringa mig eller sms till mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt till mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig har han blivit ringd och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och tills idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera