lördag 28 december 2019

The Shining av Stephen King

Boken och filmen skiljer sig mycket åt. Jag såg filmen före jag läste boken. Filmen upplevde jag faktiskt var betydligt bättre än boken. Lite tråkigt för King, men Kubrick har verkligen gjort historien bättre. Sedan kan man ju påstå att Kubrick har förvanskat Kings historia. Dock har han gjort det bra. Kubrick har gjort historien bättre.

Jag ska inte gå in på hur mycket boken och filmen skiljer sig åt för det gör den på åtskilliga punkter och det finna bättre hemsidor för det. Dock blev jag besviken när jag letade efter dessa scener i boken som aldrig kom. Det gjorde att man som läsare inte fick den där bakgrunden som man annars läser boken för att få reda på.  Till exempel förekommer inte tvillingparet i boken. De som Danny ser när han cyklar omkring på hotellet. I boken cyklar Danny inte ens runt på en trampbil.

Språket i boken var ganska så segt och långdragigt. Filmen är ganska snabb där Kubrick bygger upp en spänning genom att klippa av vissa scener snabbt och samtidigt visas hur dagarna nästan räknas ned när tittarna får se liksom akter hur lång tid familjen har varit på Overlook. Boken är som sagt otroligt långdragen och det tar ett himla tag innan familjen ens flyttar in på hotellet. Detta var den första Stephen King-bok som jag läst. Tidigare har jag läst novellen Gräsklipparmannen. Ska jag vara helt ärlig var den inte jättebra. Den var så långtråkigt att jag fick skumma vissa partier för att det framgick ändå inget viktigt i scenerna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar