fredag 9 oktober 2020

Hög på hus av Alexander Norén

Är man en Hemnetknarkare kommer man att känna igen sig när man läser den här boken, speciellt om man letar efter hus i Stockholm. Tips om bostadsförsäljning varvas med ganska så klipska beskrivningar om husrenovering och olika bostadsområden i Stockholm; stereotyperna i Bromma till exempel är roligast. Alexander Norén är ekonomijournalist på SVT och i boken berättar han om sin familjs olika bostadsköp. För att ha råd med dyrare hus är ett sätt att köpa hus som är i behov av en smärre renovering och göra en vinst vid försäljning. Det finns också en charm i sig att renovera. Det blir aldrig tråkigt då man alltid har ett nytt projekt på gång. 

Boken passade ganska så bra in just nu eftersom min sambo och jag så småningom vill köpa ett hus i Stockholm. Vi har dessutom i sommar fått vårt första barn så större plats är ett måste. Jag trodde att vår ganska rymliga två på 59 kvadrat skulle räcka, men när inte barnvagnen går in i den lilla hissen från 1937 tröttnade jag ganska så fort. Bromma är det område vi helst vill bo i då det är relativt nära stan jämfört med exempelvis Danderyd och Nacka som är dyrt och för långt bort. Om Bromma flygplats förhoppningsvis kommer att avvecklas blir det ännu bättre så inte de direkta utsläppen dimper ned i trädgården. Ett funkishus i Södra Ängby är såklart drömmen för mig som gillar funkis, men det är för dyrt. Nockeby är också trevligt, men apdyrt! 

Ett av mina intressen är husrenovering och trädgårdsarbete. Jag tycker alltid om att ha något att hålla på med och det är tillfredsställande att tänka ut nya projekt som att leta efter nya altandörrar till sommarstugan, kolla vilken sten man ska ha till uteplatsen i trädgården eller hur man kaklar ett badrum så billigt som möjligt etcetera. Alltihop är investeringar som ökar husets värde så inget är ju bortkastat. När min sambo och jag köpte vår nuvarande lägenhet var den i ganska lagom renoveringsbehov för oss. Vi anlitade hantverkare till de större projekten som kök och golvslipning, men rätt så mycket gjorde vi själva. Mycket tid och pengar har faktiskt lagts på renovering och inredning så det ska bli intressant att se hur mycket vi tjänat på det. Eftersom jag i vuxen ålder blev flygrädd blir det inte av att det blir så många utlandssemestrar så mycket av lönen går istället till hemmet. 

Som sagt, mycket rolig läsning med många igenkänningsfaktorer! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar