torsdag 1 oktober 2020

Kvinnor som misshandlas av sina män - lösningen: Skaffa ett vapen och försvara dig!

SVT sänder just nu en dokumentärserie som heter En våldsam kärlek där man får höra olika berättelser om kvinnor som utsatts för misshandel av sina män, via skådespelare. Jag läser till distriktssköterska och just nu på programmet hade vi en föreläsning om hur man i vården ska bemöta en kvinna som utsätts för misshandel av sin man. Man ska inte fråga kvinnan varför hon inte lämnar sin man eller ifrågasätta hennes val för det kan ha motsatt effekt och göra att kvinnan inte söker hjälp igen. Istället ska man bekräfta kvinnan och inge tillit. Tydligen kan kvinnan som blir misshandlad fortfarande känna kärlek till den man som misshandlar henne med ursäkt att han kan vara hur underbar som helst också. 

Min mamma sade alltid till mig att man som kvinna ska gå vid första slaget. Sedan är jag uppväxt med en karaktär som heter Grynet som sade: Ta ingen skit! Detta har jag tagit med mig i livet. Jag har aldrig träffat en man som slagit mig för att jag är själv en stark kvinna och attraherar män som på sätt och vis är snällare är jag själv är. När jag såg programmet på TV uppfattade jag det som att kvinnor som faller för våldsamma män är svaga kvinnor. De liksom låter männen bestämma i relationen. Det börjar inte med att mannen misshandlar kvinnan utan det kan komma flera år senare när de har byggt upp ett liv och en familj tillsammans; då kvinnan är mer beroende av mannen; gemensamma barn, bostad, vänner, lån, upplevelser etcetera. Det är klart att det är himla jobbigt att behöva bryta upp en väl uppbyggd tillvaro. Mannen kanske enbart slår kvinnan ibland och tyvärr tillåter kvinnan detta. Detta är inte bra!

Att leva med en man som slår är farligt. Någonstans måste kvinnor tänka mer rationellt och sluta vara så känslostyrda. Det är det som är felet med kvinnor; att de tänker med sina känslor. Någonstans måste de ställa sig frågan: Är det sunt att leva med en person som slår mig? Ingen riktig livsnjutare tillåter att man blir slagen från och till. Kvinnor måste skaffa mer självrespekt och förstå att våld kan aldrig vara kärlek. Våld är maktutövning och ett destruktivt förhållande. 

Lösningen att ta sig ur ett förhållande där man blir misshandlad kan vara svårt då mannen troligtvis inte kommer låta kvinnan gå självmant. Troligtvis kan han bli mer förbannad och misshandla kvinnan extra mycket eller till och med ha ihjäl henne. När det kommer till kritan. Vill man dödas eller döda? Ska pappa förklara för sina barn att jag dödade mamma för att jag var så svartsjuk eller arg ELLER ska mamma säga att jag dödade pappa för att han försökte döda mig? Här måste man som kvinna göra ett val.

Då jag inte vill bli anklagad för anstiftan till brott eller stämpling kommer jag här beskriva vad jag själv skulle gjort om min partner hade misshandlat mig en längre tid och vägrade låta mig gå. Jag skulle gå med i en pistolskytteklubb och skaffa vapenlicens och skjuta honom. Jag skulle anmäla mig själv och att jag handlade i nödvärn, att jag försvarade mig själv. Det skulle leda till att jag blev häktad och att en åklagare väckte åtal mot mig för kanske mord då jag sköt mannen med ett vapen. I rätten skulle jag hävda nödvärn. Skulle rätten döma mig för mord/dråp efter flera års misshandel? Här säger jag nej. Samhället måste stå enade och inte döma kvinnor för mord som försvarar sig. Om man går fri från en sådan sak är problemet löst. Om man är gift med gubben får man ärva allting, man hamnar inte i brottsregistret och får behålla jobbet och vårdnaden om barnen. Förtydligande: Jag menar inte att man ska mörda sin man utan man ska försvara sig mot honom. Om han blir arg, kanske misshandlar dig springer du och hämtar din pistol och skjuter honom i nödvärn. 

Dock är problemet att ha ett vapen i samma hus som den man som misshandlar dig. Det kan vara farligt och han kan använda vapnet mot dig. Du vill inte heller att han skadar era barn. Att inneha ett vapen kräver vapenskåp och vapnet och ammunitionen får ej förvaras på samma ställe. Detta är det kluriga. Här får man vara finurlig och hitta en lösning. 

Har du synpunkter på inlägget, positiva som negativa, kommentera gärna inlägget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar