söndag 29 april 2018

Litteraturtokig tycker till om Svenska akademien.

Sedan många år tillbaka loggar jag alltid in på SVT-play och tittar på direktsändningen från Börshuset då Svenska akademien utnämner vem som får årets Nobelpris i litteratur. Det är respektfullt, högtidligt och det är i Sverige som det sker.

Krisen som Svenska akademien nu genomgår verkar med råge vara befogad; samarbete med en Jean Claude Arnault som är gift med med ledamoten Katarina Frostenson och där akademien har betalat ut pengar till deras bolag. Snälla, hur tänkte ni? Är ni korkade? Trodde ni inte det skulle uppdagas? Jag tänker på mig själv när ordföranden i min förra bostadsrättsförening köpa in gymmateriel till det gemensamma gymmet, från hans sambos företag. Jag blev konfys och smått förbannad och tog upp detta varmed dålig stämning uppstod, men det gjordes ju i alla fall!

Denne Jean Claude Arnault har dessutom utsatt många kvinnor för sexuella trakasserier. Denna eländiga varelse! Jag blir så illamående när jag hör om och ser honom. Hur kan Frostenson tillåta detta? Är det svaghet? En stark kvinna med självförtroende skulle inte leva ihop med en sådan man, inte ens om det var i ett öppet förhållande. Jag blev sexuellt trakasserad en gång på kåren vid Halmstad högskola. En kille i garderobskön började jucka mot mig. Detta löste jag med att knäa honom. Därefter lommade han iväg medan han höll om sitt könsorgan. Numer, när jag rör mig ute har jag alltid med mig "föremål" som jag kan ta hjälp av om jag blir påhoppad. Det borde fler kvinnor ha för man vet aldrig när man blir utsatt för sexuella trakasserier eller dylikt!

Utifrån vad media har rapporterat till oss vanliga människor, med vanliga arbeten (sjuksköterska), så är det ganska mycket som sätter igång spekulationerna. Vi vet inte vad som exakt har föranlett krisen i akademien eller om Sara Danius var en bra eller dålig ordförande. Vi vet ingenting! Det enda vi kan göra är att spekulera utifrån vad olika kulturpersoner uppgett, vare sig de sitter med i akademien eller inte.

Kvinnosynen i akademien verkar ju vara långt från sund. Jag tror personligen att det är manschauvinismen som är grunden till krisen. Jag menar, hur ska en människa med moderna ideal, kunna resonera med en person som anser att: "Den fullbordade penetrationen är evigt ett nederlag för kvinnan och evigt en seger för mannen.", citat ur Den sista grisen av Horace Engdahl, 2016. Jag tror att det kan vara svårt att komma överens med den en sådan kollega. Hade det varit jag hade jag gjort en anmälan till diskrimineringsombudsmannen. Om inte det ledde till reprimand skulle jag byta arbetsplats, något som ledamöterna i akademien inte har haft möjlighet till. 

Vad är då lösningen på problemet? Det är bra att akademien granskas av polisen nu när advokatutredningen är gjord. Vad exakt det är som har hänt och i vilka steg får vi väl reda på så småningom. Det bästa är om kungen, som beskyddare av Svenska akademien, avsätter hela denna osunda kartell, bara sparkar ut dem och ersätter dem med 18 nya färska ledamöter och därmed börja på ny kula. Svenska akademien som institution är viktigare för Sverige än vad dessa ledamöter är som har visat att de inte kan vårda akademiens anseende utåt. Om det sedan blir bättre med nya ledamöter vet vi inte, men med nya färska stadgar finns det i alla fall bättre förutsättningar. För Sverige i tiden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar