onsdag 9 maj 2018

Litteraturtokig tycker till om Svenska akademien, igen

Nu har det gått cirka en vecka sedan Svenska akademiens sammanträde där det beslutades att inget Nobelpris ska delas ut i år. Personligen tycker jag att det var ett bra beslut, just därför att vi inte vet hur efterdyningarna kommer att bli av den affären som är långt ifrån färdig och dessutom måste akademien "värva" nya ledamöter.

Jämnare könsfördelning av ledamöterna är att föredra. Jag undrar verkligen vilka som akademien har i åtanke när de utser nya ledamöter. Jag tycker att poeten Åsa Ericsdotter är duktig och borde få en stol. Hennes dikter är mycket djupgående, vackra samtidigt som det alltid finns en pågående berättelse i hennes berättelser. Samtidigt tycker jag språket är nyanserat på ett sätt som är lite, tycker jag, unikt för just henne. En annan kvinnlig författare som jag tycker är bra är Amanda Svensson. Hennes bok Välkommen till den här världen tycker jag verkligen är skriven på ett sätt som man ofta inte stöter på. Det är skönt med författare som låter saker vara outsagda och istället låter läsaren få bilda sig en egen uppfattning. Kommer ihåg att vi läste den i bokcirkeln i studentföreningen Ordkonst vid Akademiska föreningen i Lund - alla tyckte om den, alla hade gjort markeringar i sina exemplar med vad de ansåg var relevant i texten. Ebba Witt-Brattström är ju en självskriven kandidat, men eftersom Horace Engdahl redan är med tror jag ingen skulle rösta in henne tyvärr. Litteraturprofessor Åsa Arping vid Göteborgs universitet tror jag skulle vara en bra kandidat, mycket för att hon fokuserar på genusperspektivet i sin forskning. En annan litteraturprofessor är Helena Bodin vid Stockholms universitet och sedan finns ju även Tiina Rosenberg! För att inte tala om Eva Beckman, Sigrid Combüchen, Carina Burman, Suzanne Osten... 

Jag blev en smula upprörd förra veckan när många kvinnor, på ett eller annat sätt, lämnade akademien; Danius (får se om hon väljer att vara med), Frostenson (har ej uppgett vad hon kommer att göra), Stridsberg (avgått), Ekman (avgått) och Lotass (avgått). Fem kvinnor mot tre män, Englund, Espmark och Östergren.

Det har förekommit mycket pajkastning ledamöterna emellan. I min frustration över att främst kvinnorna lämnat akademien, skrev jag ett mail till Horace Engdahls jobbmail där jag uttryckte hur "förbannad" jag hade blivit över ett specifikt "citat" i en av hans böcker. När jag senare på förmiddagen, dagen efter, upptäckte att Engdahl faktiskt hade besvarat mailet, måste jag säga att jag blev paff, men också förtjust! Det var ingående och förklarande. Jag uppskattade att han tog sig tid att besvara en vilt, främmande människas idéer. Nog för att Engdahl kommit med konstiga idéer/citat sedan Witt-Brattström och han gjorde slut, men akademien hade inte varit lika intressant utan honom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar