tisdag 4 februari 2014

Sjuksköterskans roll?

Jag läser just nu en artikel om sjuksköterskans roll på sjuksköterskeprogrammet. Den handlar om att en del sköterskor enbart vill hålla på med de medicinska uppgifterna och inte samtala så mycket med patienterna, medan andra sköterskor tycker att samtalen är lika viktiga som den medicinska omvårdnaden. Själv är jag kluven. Det är klart att man som sjuksköterska ska samtala med sina patienter om deras situation, men att låtsasleka kurator anser jag inte ska vara sjuksköterskans roll. Om patinerna har ångest och vill ha någon att prata med måste den uppgiften läggas på en utbildad kurator eller psykolog. Sjuksköterskor har nog med att hålla reda på dels vilka mediciner som varje patient ska ha och dels hålla ordning på nya ordinationer, patienternas anhöriga samt all administration. Anledningen till att jag ville bli sjuksköterska var just för att slippa höra på folks problem. Därför blir jag också så förbannad när jag hör att sjuksköterskor blir tilldelade fler uppgifter. För ett tag sedan sade de på tv att sköterskor ska börja ta över mer av läkarnas uppgifter och nu även kuratorernas. Vi får inte mer i lön för det! Vi får mer och mer ansvarsområden, men det syns inte i lönekuvertet. Jag undrar om folk verkligen har förstått hur vården ser ut och att det kommer bli ännu värre. Folk i dag blir både äldre och sjukare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar