måndag 13 juni 2016

Brideshead revisited - En förlorad värld av Evelyn Waugh


Nu har jag även läst boken! Den var precis som filmen. Jag såg filmen först för några år sedan. Jag ska fatta mig kort. Filmen ger inte mycket över för fantasin eller om man ska säga tvärtom. Allt som förekommer eller inte förekommer i romanen förekommer på samma sätt i filmen.

Är Lord Marchmain homosexuell? Sebastian är det och även en suput, man ärver ju allting. Modern Lady Marchmain tycker jag får för mycket skuld till allas olyckliga öden. Jag anser att hon är god och har valt att leva på et sätt som dock inte passar hennes barn. Det glada 20-talet och katolicism går ej ihop. Dock är det inte moderns fel att det går som det går för barnen, utan de bär själva ansvar. Att Lady Marchmain framställs som den onda häxan är fel. Vem var det som övergav familjen och inte tog ansvar? Jo fadern! Den enda som tar Lady Marchmain i försvar är Cara, faderns älskarinna. I en mening i romanen påstår hon att Alex inte älskar henne, utan enbart stannar hos henne för att hon skyddar honom från Lady Marchmain. Cara är den enda som förstår vad som verklingen händer och hon förutspår hela framtiden när hon talar med Charles i Venedig.

Att vara kataolik tror jag är mycket svårt. Det är ett helt företag med regler som man ska förhålla sig till. Alla böner till rosenkransen med mera. Hur lång tid tar inte detta? Man ska helst be varje dag, men minst en gång i veckan. Att vara så djupt troende anser jag är irrationellt, speciellt då man innehar åsikter som strider mot moderna värderingar som exempelvis sex före äktenskapet, fri rätt till abort och accepterande av homosexuella. 

Jag träffade en katolik en gång. Vederbörande mådde ej bra då hen var tvungen att leva upp till religionens hårda krav. Hen gick hos psykolog en gång i veckan där hen gjorde upp med sin barndom och varför just hen hade drabbats av att ha föräldrar som inte kunde ta hand om henom. När jag hörde att även föräldrarna var fostrade inom katolska tron och modern blev mamma vid 16 års ålder, tänkte jag att detta onda hjul kan fortgå i all oändlighet. Ingen verkar vilja lösa det hela med att konvertera till protestantismen som hade varit det mest rationella. Vad är det med folk?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar