söndag 16 september 2018

Det handlar om dig av Sandra Beijer

Det är svårare än vad man tror att skriva för en young adult-målgrupp. Man vet inte, som författare, hur mycket publiken tål att läsa. Ska man göra en Kate Cann eller en Katarina Kieri? Hur finkänslig ska man som författare vara när det kommer till skildringar om sex? Jag tycker det måste vara jättesvårt  som författare att avgöra. Jag vet att när jag själv var tonåring tyckte jag att det var för lite sexskildringar i ungdomslitteraturen. Kanske inte så konstigt att jag senare skaffade mig ett litet lager med böcker från X-Story...

I Det handlar om dig av Sandra Beijer får man följa ett ungt par som blir ihop efter att de träffats på en fest. Sedan skildras små episoder från deras förhållande skrivna i ganska korta stycken. Det som skildras är ganska så vardagliga saker som att de spelar TV-spel, äter popcorn, går på stan och sedan har se sex som är ganska försiktigt beskrivet. Allt är bra tills tjejen i relationen samt berättarjaget, är otrogen mot pojkvännen. Hon ångrar sig och vill ha honom tillbaka.

Jag vill inte klanka ned på den här boken för jag tycker att genren är bra och den är fint skriven. Sedan skulle jag väl inte jämföra olycklig kärlek som att få ett cancerbesked. Det förekommer en sådan liknelse i boken och det visar bara naivitet. Den formuleringen borde man ha strukit från förlagets sida. Jag kommer ihåg när jag läste I taket lyser stjärnorna och tårarna bara rann ned för kinderna när flickan i boken förlorar sin mamma i cancer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar