torsdag 24 september 2015

UppsalaTidningen

Nu är jag tillbaka igen efter en tids frånvaro...

Eftersom jag för tillfället håller på med Satansverserna får det bli en liten avstickare i form av en tidningsrecension som jag aldrig tidigare gjort, för det kommer ta sin tid med Satan :)

Alla dessa gratistidningar! De dimper ned i brevlådan även fast det står "ingen reklam tack!". För det är ju precis det som de är - reklam - med lite lokala icke-nyheter. Trots det kan jag inte låta bli att läsa dem.

Den jag har eftersom jag bor i Uppsala är UppsalaTidningen. Rent lingvistiskt är ju utformningen i sig en katastrof. Man kan ju inte ha en sammansättning med en vokal i mitten!

Tidningar produceras ju i alla hast, men ändå förväntar jag mig att få ut någonting när jag läser en tidning, vare sig det är en modetidning, skvallertidning (fast jag läser inte skvaller) eller gratistidning. Man har ju en förväntan av att det ska ge en något när man har läst den. Så, vad fick jag ut av UppsalaTidningen nr. 39? Du kanske tycker jag är lite löjligt asbergersaktig, men här kommer en redogörelse sida för sida.

Sida 1: Rubriker och en annons.

2:  En kort ingress om att cyklisterna retar gallfeber på stadsborna. Okej, då vet vi det. Är inte cyklisterna också stadsbor och cyklar inte de som bor i innerstaden också? Och så lite veckans tips, en twitterkommentar från Cecilia Forss om att Uppalas politiker inte tar tillräcklig hänsyn till företagande och en stor möbelannons om utförsäljning av sommarmöbler.

3. Annons från Uppsala Vatten om att inte slänga annat är toapapper och fekalier i toaletten.

4. Sämre vård för MS-sjuka. Bra artikel tycker jag! Jag har träffat MS-patienter som inte tycker Uppland tar sitt ansvar. Veckans utropstecken: Kvinna på äldreboende föll, fick hjärnblödning och avled på sjukhuset. Lex-Maria-anmälan har gjorts. Blir en aning förbannad när jag läser det här. Om vi ska förhindra sådant bör alla äldre ha en personlig assistent.

5. Uppsala ska bli landets bästa cykelstad. Det ska bli intressant att se för som det är nu är det hopplöst. (Varje gång jag är ute och cyklar håller jag på att bli påkörd av idioter i bilar eller så är det någon idiot som får för sig att GÅ på cykelbanan!!! Jag fattar inte! Är det en sorts försenad revolt, att gå på cykelbanan? En del idioter korsar den utan att titta sig för. En del kvinnor använder barnvagnen som en stridsvagn för att ta sig fram och visar aboslut ingen hänsyn. Blir man sådan när man blir mamma? I vilket fall så är det trashigt.) Vernisage - Uppsala konstmuseum, första intressanta grej! Laga stenskott-annons samt skoannons.

6. Polisrapport, tre artiklar och två annonser.

7. Matannons

8. Artikel: Uppsala fotofestival. Intressant!

9. Två annonser

10. Artikel om hur Uppsala innerstad ska förärendras till det bättre - intessant! Tyvärr blir busstrafiken kvar på stortorget. Det enda som verkligen är skitdåligt blir kvar! Den här kommunen är så efterbliven! plus två annonser.

11. Matannons

12. Artikel om en person som vandrat i Jämtland. En annons igen om att Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad, igen- herregud!

13. Tre annonser med inget man vill ha!

14. En artikel om Gottsunda och fyra annonser.

15. Två annonser.

16. En annons och två artiklar.

17. Tre annonser.

18. Artikel om att det behövs spermadonatorer i Uppsala eller är det en annons? En riktig annons.

19. Annons

20. Artikel om att det röks på skolorna. En annons.

21. Matannons

22. Sudoku, Fem små artiklar

23. Annons

24. Fem artiklar om sport

25. Matannons

26. En artikel

27. Artikeln fortsätter plus två annonser

28. Artikel plus annons

29. Annons

30. En artikel

31. En annons

32. Annons - trender i Uppsala.

33. Annons

34. Artikel plus annons

35. En annons

36. Två annonser

37. En annons

38. Recept (egentligen annons) plus annons

39. Artikel plus annons

40. Två annonser och två artiklar

41. Annons

42, 43, 44, 45. En himla massa annonser

46. Artikel om blommor

47. Småartiklar och en stor annons

48. Annonser

49. Annonser och barn som fyller år

50. Artikel om bar i bildäcken och annons

51. Två annonser

52. Två annonser

53. Två annonser

54. Annons

55. Annons

56. Poängjakten och uppsala torg

57. En massa annonser

58. Insändarna - Intressant: Här får man verkligen veta de riktiga nyheterna!

59. Två artiklar och två annonser

60. Sista sidan: ANNONS

Avslutningsvis, en himla massa annonser av sådant man inte vill ha. En eller högst två intressanta artiklar om staden. Är det värt att läsa den? Nej, men jag gör det ändå.

2 kommentarer:

  1. Oj, det verkar vara en väldigt tjock gratistidning :S Jag har satt lappar på postboxen och tidningsklämman och skrivit "Inga gratistidningar". Det funkar... sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sådan lapp också på lådan, men det funkar inte så bra :)

      Radera