onsdag 30 september 2015

Narcissism

Just nu läser vi som sagt psykologi på SSK-kursen och med det följer en rad olika psykiatriska diagnoser som vi ska lära oss. Vansinne och olika former av personlighetsstörningar har alltid varit vedertagna element inom såväl litteraturen som filmen. Det har alltid funnits och alltid roat människor. Hjärnans psyke är så mångbottnat och när vi träffar eller får höra om en person som har en psykisk sjukdom finner vi det spännande och intressant.

Narcissism är att man gör en självöverskattning av sig själv. Man är kritikkänslig, har bristande inlevelseförmåga. Personen ser sig som undantagsmänniska varvid regler kan ursäktas. Får hen problem är henoms svårigheter så speciella och märkvärdiga, även om det bara handlar om ett ganska ytligt problem som alla människor ibland upplever, till exempel att sätta sig in i ett nytt jobb. Vardagssituationer blir m.a.o. ofta för en narcissist överkänsliga. Samtidigt som personen ser sig om unik och enastående finns det en låg självkänsla i botten och vederbörande är osäker på sitt eget värde. För andra framstår narcissisten som uppblåst. En begåvad narcissit kan först framstå som charmig, men man finner till slut personen odräglig. (s. 493-494 Psykiatri av Jörgen Herlofson mf. Studentlitteratur, 2011).

Ofta är samsjuklighet vanligt och ofta lider narcissisten av depressioner, anroexia nervosa, histrioni, drag av borderline mm. Behandling av narcissism är svår då personen är så inrutad i sitt sätt att tänka och se på sig själv att den är oförmögen att  också då ändra uppfattning om sig själv.

Jag intresserar mig extra för narcissism, kanske just för att utseendefixering är så vanligt idag. Vad ska vi med alla bloggar till egentligen? Vi vill ju bara framhäva oss själva, antingen genom vår text eller genom våra bilder, ofta föreställande oss själva. När man är med vissa personer kan de under flera gånger under mötet ta

Narcissism har jag kommit i kontakt med själv eftersom jag har en kompis som troligtvis lider av narcissism. Hos min bekant växte detta beteende fram under mellanstadiet då min bekant började ta fram en sminkspegel och sätta på skolbänken och spegla sig själv. Innan dess gick hen ofta in på toaletten för att spegla sig. Hen led också i 14-15 årsåldern av ätstörningar. Nu i vuxen ålder ter sig henoms störning som att hen har mycket höga tankar om sig själv, är omedveten om att hen sårar människor genom att säga elaka saker till dem ibland, utan att förstå detta själv. Hen har sedan gymnasiet ändrat sitt utseende ganska mycket. Ofta handlar det om att hen byter hårfärg flera gånger per månad, ibland till och med var 14:e dag. Ena veckan man träffar hen är hen rödhårig, två veckor senare är hen blond, två veckor senare brunhårig och så här fortsätter det än idag. Anorexian har bytts ut till jojobantning, där personen pendlar mycket kraftigt mellan normalt BMI-värde till att hamna på ett BMI runt 26-29.

Vad min bekant mer har för symtom är att hon ofta talar om sig själv som jättesnygg. Hon säger ofta: "Det finns ingen som är så snygg som jag". "Titta på mitt ansikte, mina läppar, mina ögon, min hud - jag är så snygg". "När jag går på stan vänder sig alla killar om och tittar på mig, även om de har flickvän vänder de sig om och tittar på mig - ibland har det hänt att folk har sprungit över torg för att säga hur snygg jag är". "När jag är ute och cyklar kan killar stanna mig för att säga hur snygg jag är". (Vi kompisar till henom tror även att hen har en odiagnostiserad ADHD.) Dessutom ska sägas att hen ofta överdriver uppleveser hon har varit med om, som om hennes upplevelser skulle vara extra märkvärdiga.

Om du är:

Grym
Oempatisk
Kontrollerande
Självbesatt
Ljuger
Impulsiv
Fåfäng
Arrogant
Hemlighetsfull
Exhibit

ionist
Passiv

är du troligtvis en narcissit.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar