torsdag 31 december 2015

Skomakarungen av Kerstin Sundh

Denna barnbok lämpar sig för barn mellan 7-12 år. Jag kommer ihåg att  vår lärare läste den för oss på lågstadiet vid morgonsamlingen. Eftersom jag är ett stort fan av författaren Kerstin Sundh kände jag att jag ville läsa boken själv nu i vuxen ålder.

Stina är ett fattigt skomakarbarn och bor med sin mormor i gamla skomakarstugan. Stinas mamma reste till Amerika för flera år sedan och Stina går och väntar på sin mamma ska komma tillbaka. Viktor är en grannpojke som är kär i Stina, men han visar det inte - för Stina är fattig och en fattig flicka kan man ju inte visa intresse för.

Citat:

"Tre kilometer har Viktor att gå till skolan".


"Fröken ordnar så att bråkigt barn sitter bredvid stillsamt barn".

"Varför är somligt fruntimmersgöra och somligt karlgöra, säger Stina".

Sundh skriver om fattigdomen under sin uppväxt under 20-30-talet. Hennes böcker utspelar sig mestadels i Värmland där hon föddes, i Filipstad. Vad som är speciellt med Sundhs barnböcker är dels att hon skildrar fattigdom från barns ögon, hur barn upplever fattigdom och dels att hon samtidigt lyckas få dessa mycket socialrealistiska berättelser att likna sagor.

I Skomakarungen finns det små stunder då sagan eller lyckan blir verklighet, Stina får sin rosa  klänning, mamman kommer tillbaka från Amerika med en välbeställd make och alla blir rika och lyckliga. Sundh framställer olika dilemman genom barnkaraktärernas ögon och det bidrar det till att ge en bild till dagens barn hur samhället ser ut i vissa  familjer fortfarande, att fattigdom faktiskt förekommer.

Fattigdom är vanligare idag än när jag var liten till exempel och även då mina 40-talistföräldrar var små. Så ämnet måste hela tiden tas upp på nytt och medvetandegöras.

Sundh har också skrivit Mirandaböckerna bland annat. De är enligt mig de absolut bästa ungdomsböckerna som har skrivits av en svensk författare under 1900-talet. Tyvärr kom både Sundh och hennes verk i skymundan av Astrid Lindgren. Lindgrens böcker har personlighen aldrig tilltalat mig på samma sätt som Sundhs verk, även då Lindgrens verk också är fantastiska såklart. Mirandaböckerna består av åtta böcker om just flickan Miranda och hennes uppväxt. I böckerna figurerar så många olika karaktärer och händelser vilket gör historien till en realistisk saga. Allt finns med i dem! Fattigdom, klass, framtidsvisioner, galenskap, kärlek, genus, sorg, lycka, gläjde - allt! Att man inte har filmatiserat dessa böcker är för mig helt obegripligt! SVT borde kunna göra en satsning och göra den till serie för den hade blivit helt underbar!

2 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med!Miranda borde bli till film,eller serie!

    SvaraRadera
  2. Jag har fullföljt Miranda-serien nu, min ålder är 42... Är helt såld! Kerstin var en stor författarinna.

    SvaraRadera