måndag 20 augusti 2018

Charmen med tarmen av Giulia Enders

Jättebra bok som förtydligar hur vår mag- och tarmkultur fungerar! Det kan inte bli för lite av det här ämnet! Det är roligt att forskningen alltmer börjar fokusera på vad och hur vi äter etcetera. Författaren själv skriver allra först att hon själv haft besvär av maten hon ätit. Hon föddes med kejsarsnitt och blev ej ammad som liten, precis som jag själv. Hon skriver om hur en glutenfri kost under två veckor kan förbättra tarmfloran jättesnabbt och att fler med magproblematik borde pröva att undvika gluten. Man behöver inte vara diagnostiserad med celiaki för man kan ändå ha grava problem med gluten.

Jag själv finner ämnet extra intressant då jag under hela min uppväxt har haft problem med magen. Jag tror att jag har haft IBS. Det är egentligen först nu idag jag kan säga att jag är helt frisk från min IBS. Symtomen är i varje fall borta. Detta genom att jag har lagt om min kosthållning helt. Under tonåren åt jag mycket pasta och kött. Det har jag nu helt slutat med. I tonåren fick jag kronisk nässelfeber som gjorde att jag fick börja med antihistamin varje dag. Det har jag tagit i femton år nu. Om jag inte tar antihistaminet kommer min hud att börja klia och svullnar upp. Jag är helt övertygad om att den kroniska nässelfebern hänger samman med kosthållningen.

Min kost idag består av en strikt diet som jag själv har arbetat fram genom att ha läst på om vad olika läkare och forskare kommit fram till i ämnet. I stora drag kan man säga att jag har slutat att äta snabba kolhydrater av den enkla anledningen att jag inte tål det. Jag blir svullen i hela kroppen, framförallt gasig i magen och otroligt, otroligt trött.

Jag kom på att jag inte tålde det genom att när jag åt lunch på jobbet som innehöll snabba kolhydrater som vete, blev jag så trött att jag inte orkade jobba fullt ut på eftermiddagen. Detta tänkte jag kunde inte vara normalt. Istället började jag övergå till att äta långsamma, fiberrika kolhydrater och då gick det mycket bättre att jobba, plus att jag inte blev svullen i kroppen och framförallt blev jag inte trött. Jag orkade snarare med mycket mer som att träna och göra saker efter jobbet.

När det gäller nässelfebern har jag gjort ett eget uttrappningsschema. Förut tog jag 10 mg per dag, nu tar jag enbart 5 mg per dag. Efter ett halvår ska jag eventuellt se om jag kan ta tabletterna varannan dag och hantera det en tid. Målet är att bli helt fri från det.


Min basdiet. 
1. Mild lättyoghurt naturell - Innehåller inget tillsatt socker som följer med i smaksatt yoghurt. Viktigt är också att välja "lätt"-yoghurt för att då är vasslen kvar i yoghurten. Alltså den vätska som kommer av när mjölkens fasta delar utvinns. Vasslen innehåller protein som är nyttig för oss. Tar 1,5 dl på morgonen (med lite kanel i). Det är ej bra att släppa ut vasslen i naturen utan den ska processas naturligt i våra kroppar.
2. Ägg: Innehåller protein och är billigt. Jag brukar scrambla mina på morgonen, 1-2 stycken.
3. Frukter: Päron och äpplen. En banan om dagen för kaliumbalansen.
4. Kokt Broccoli eller morötter med riven ost på. (alla sorters grönsaker)
5. Dricker vatten eller kaffe (med lite mjölk i). (Aldrig juice och aldrig läsk! Undviker alltmer alkohol och väljer alkoholfria alternativ.)
6. Ren fisk med någon grönsak till och eventuellt lite crème fraichesås till.
7. Kött (en rätt var 14:e dag.)
8. Knäckebröd med riktigt Bregottsmör och ost. Fiberbröd är bra för tarmen. Riktigt fett äter jag för att jag tror på det istället för samt osten för proteinet. Bra mellanmål som man står sig på.

Slutat äta helt (el. mycket sällan). 
All form av pasta
Vitt och mörkt mjukt bröd.
Kakor och bullar.
Såser gjord på mjölredning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar