söndag 19 augusti 2018

Min kväll på Stureplan - klubb för klubb 17/8-18 (fira semestern som började)

Min kväll på Stureplan blev mycket lyckad! Jag gjorde en sen debut, 28 år gammal. (Det är sent alltså!) Det beror nog dels på att jag inte är från Stockholm (uppvuxen i Halmstad) och dels att jag hade en Stureplansstereotyp i åtanke som jag inte kände mig bekväm med att eventuellt möta. Dock skulle jag ju upptäcka under kvällen att detta enbart var påspädda fördomar.

Jag var ute med tre vänner och vi började på restaurang:
1. Kung Carls Bakficka på Norrlandsgatan. Restaurangen hänger ihop med Hotell Kung Carl på Birger Jarlsgatan. Jag blev inte direkt imponerad av stället. Tyckte miljön var ganska så tråkigt inredd och stolarna var obekväma, även fast det var tror jag Wood från Department. Maten var torftig, tog 40 minuter innan vi fick in den och personalen glömde att bära in en rätt som vi fick påminna dem om.
2. Därefter gick vi till Obaren på Sturehof. Det var inget speciellt. Vi var där kl. 22 och inte så mycket folk hade kommit. Det var fler nere i själva restaurangen. I Obaren stod det killar i gäng om fyra och väntade på att raggen skulle komma, kändes det som. Då var det mycket mer intressant att gå ned till restaurangen på Sturehof. Vit och fin lokal, fullt med folk. Det var kul att gå igenom den och se alla välklädda killar med snygga skjortor och snyggt hår, liksom gå igenom var och en och se om de levde upp till förväntningarna och absolut!
3. Vi fortsatte därefter bara över gatan och gick över till East. Inget speciellt. Jag tog "en öl" bara. Drack halva och sedan sade jag till mitt sällskap att jag var nöjd och att vi kunde gå vidare.
4. The Soap bar: Inget speciellt. Efter att vi hade kommit in och sett hur lätt det var att komma in kände jag mig färdig så då gick vi igen utan att beställa något. Innan vi gick in var det två killar med invandrarbakgrund som var tvungna att visa leg. Killarna var väl inte jättesnygga, men i vår grupp om fyra behövde ingen visa leg på någon av klubbarna. Vi var i och för sig inte fulla och vi var alla välklädda. Något som är viktigt när man ska in på en klubb är att ha självförtroende.
4. Rose/Fou: När vi kom dit pågick en privat tillställning till klockan 23:00. Då var vi verkligen där 22:55, men vi kände att om det var en privat fest ville vi inte gå in. Vi var i alla fall och nosade på klubben och jag är nöjd med det.
5. Berns nattklubb: Vi gick direkt över Hamngatan in till Berzelii park till Berns. I parken stod det en massa män som urinerade. Utifrån såg det ut som om det inte var så mycket folk på klubben. Inträdet kostade 150 kr. Vi hoppade det.
6. Vi gick därefter tillbaka till Birger Jarlsgatan till Riche: Vi gick återigen bara rätt in. På Riche finns en bar som kallas för "skilsmässodiket" där skilda kändisar går för att träffa ragg. Det var en mycket rolig upplevelse på Riche - går gärna dit igen. Jag blev raggad på i baren av en äldre dramatenskådis. Det var lite kul. Linda och jag träffade på en annan glad komiker i lokalen som var lite dragen. Vi beställde inget på Riche för det var totalt omöjlig att få tag på en ledig bartender så vi gick vidare.
7. Efter Riche kände jag mig nöjd för kvällen. Då begav vi oss till Regeringsgatan, till Asian Post Office: (Tidigare Kåken.) Här var det lite lugnare, inte så mycket folk. Vi tog en drink och satt och pratade.
8. Därefter beslutade vi för att gå till Spy Bar. När vi kom dit såg vi att det var ganska så lång kö och dessutom upplevde jag att det stod en massa lättklädda "fjortisar" utanför så då kände jag inte för det. Dessutom var vi ganska så trötta så vi tackade för en trevlig utgång och åkte hem.

De klubbar/barer som vi inte hann med:
1. Solidaritet på Lästmakargatan. Denna klubb gick vi inte till för att åldersgruppen där är från 18+.
2. Spy Bar: Lång kö, får bli någon annan gång.
3. Sturecompagniet/Hells' Kitchen/ Suite/ The Wall: Också ett ställe för en eventuellt lite yngre målgrupp. Går gärna dit en annan gång.
4. Scandic Anglais på Humlegårdsgatan. För långt bort. Nästa gång!
5. Oxid: Klubb för eventuellt lite yngre personer. Ligger på Birger Jarlsgatan.

Kläder: Jag hade hört av andra att man inte kan ha det och det på Stureplan, att man måste se ut på ett speciellt sätt. Och detta stämmer inte! Folk går dit i sneakers och jeans. Stureplan är så överskattat så det finns inte! Vad hade jag då på mig för att känna att jag skulle passa in på Stureplan? Jo det här (absolut inte nödvändigt!):

1. Skor: Svarta loafers i mocka med bling-bling från Novita.
2. Svarta byxor från Flash som jag fick lägga upp FÖR HAND! (Har ingen symaskin.)
3. Vitt linne i ekologisk bomull från H&M.
4. Svart kavaj från Filippa K.
5. Svart axelremsväska från Ralph Lauren.
6. Smink: Primer, foundation, puder, lite, lite rouge, ögonskugga, kajalpenna, mascara, svart ögonbrynspenna och läppstift i naturligt rosa färg. Herregud! Har inte varit så målad på flera år! Kommer inte ihåg när jag hade Foundation sist.

Slutsats: Rolig och intressant kväll! Gör gärna om det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar