fredag 24 juli 2015

Fräls oss ifrån Kärleken av Suzanne Brøgger

Om man är kristdemokrat lär man avsky den här boken. Äktenskapet är legaliserad prostitution och sex inom äktenskapet är legaliserad våldtäkt. Brøgger gör upp med kärnfamiljsnormen och pekar på hur hela vårt samhälle är uppbyggt och anpassat efter äktenskapet eller snarare den ultimata, traditionella kärnfamiljen, mamma, pappa och barn. Dock menar Brøgger att äktenskapet är en värdelös institution nu för tiden. Äktenskapet har genom århundraden  enbart varit en slags affärsuppgörelse, ett företag som man ska få att fungera, att kärlek skulle vara inblandat hörde inte till. Nu för tiden däremot ska man fortfarande ingå ett äktenskap, denna gång av kärlek, men egentligen är denna form av levnadsstil inte anpassad för moderna individer som fortfarande ska förverkliga sig själva, inom sitt äktenskapet.

Det är svårt att förklara boken då kapitlen är något stökiga i val av ämne som kan knytas till äktenskapet och jag hänger inte alltid med i alla resonemang. Jag är själv inte tillräckligt radikal, men samtidigt blir jag livrädd att jag inte längre verkar ha rätt till att kalla mig feminist för att feminister borde vara emot och aldrig ingå äktenskap. Att äga en annan människa och känna svartsjuka är småborgerligt. Herregud! I så fall är jag småborgerlig. Det är mycket svartvitt synsätt som jag är emot att man använder. Dessutom känns det som att Brøgger menar att en modern individ inte vill vara trogen en människa hela livet och att därmed äktenskapet är trams. Det kommer ju ändå inte att funka om man ska tro skilsmässostatistiken, enligt Brøgger. I och för sig, år 2007 låg siffran på 20 669 stycken skilsmässor i Sverige. Vigslar samma år låg på 47 898 stycken. Okej, om 43 procent av alla som gifter sig ändå skiljer sig är äktenskapet totalt värdelöst. Jag håller med om det. (Okej, jag struntar i att gifta mig.)

Jag tror att om Brøgger skulle skrivit boken idag skulle den ha blivit lite annorlunda. Exempelvis är brödrosten en så invand köksmaskin att det går inte att bli förbannad på den. Men kapitlet om kärnfamiljen står sig riktigt bra och även kapitlet om konsumtion är klockrent.

Citat:

"När kärleken sedan tar "slut", konstaterar man att alltihop var ett misstag." s. 17

"Jag har aldrig satt min fot innanför en kärnfamiljsdörr och tänkt "så här vill jag ha det". Jag har känt: "det här är inte möjligt." s. 21

"Under alla omständigheter tar man det dyraste i förhållande till sina tillgångar". s. 37 (Alla går inte i tiotusenkronors-väska helt enkelt för att man inte har råd!)

"Alla gifter sig för att inte vara ensamma." "Kärnfamiljen [---] tar livet av oss." s. 45




3 kommentarer:

  1. Jag heter Darci Lyne. Detta är en mycket lycklig dag i mitt liv tack vare den hjälp som Dr. Nosakhare har gett mig för att hjälpa mig att återställa min ex-make med sin stavning av kärlek och magi. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade och letade efter en skilsmässa, men när jag kom över Dr..nosakhare email på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till fixa förhållandet och göra människor glada i deras relation. Jag förklarade min situation och sedan sökte jag hans hjälp, men till min största överraskning berättade han för mig att han skulle hjälpa mig med mitt fall och att jag nu firar för att min man helt har förändrats till det bättre. Han vill alltid vara vid min sida och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på Internet eftersom Dr..nosakhare är en riktig spellcaster. BEHÖVS HJÄLP? KONTAKTA
      -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    du kan också lägga till honom på Whats-app: 2349083639501
    Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och det är också perfekt i ditt förhållande.
    vill du ha din ex tillbaka?
    politisk ambition?
    Barnlös problemlösning?
    Finansiell problemlösning?
    Mörka magiska krafter?
    lösning på sjukdomar och sjukdomar i kroppen
    Alla typer av problemlösning genom astrologi?
    Skilsmässa problemlösning?

    SvaraRadera
  2. Kärleksspell är väldigt enkelt och inga biverkningar, jag fick min ex att älska mig igen med kärleksspell, om du är svårt att få din man / fru att älska dig igen, kärleksspell är den lösning du behöver för att göra det hända. Du kan kontakta Dr Ekpen idag för att kasta kärleksspell för dig eftersom det fungerar för mig och jag vet också att det kommer att fungera för dig också. Kontakta honom på ekpentemple@gmail.com eller whatsapp +2347050270218.

    SvaraRadera
  3. När jag hittade Dr.Wealthy var jag i desperat behov av att få tillbaka min ex-älskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter tre år utan förklaring. Jag kontaktar Dr.Wealthy och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han sa till mig, efter att jag gett det han ville, kastade han en kärleksförtrollning för att hjälpa oss att komma tillbaka igen. Strax efter att han gjorde sitt förtrollning började min pojkvän sms mig igen och kände mig hemsk för vad han bara gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började tillbringa mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr.Wealthy hjälpte mig är min partner mycket stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr.Wealthy till alla som behöver hjälp. E-post: wealthylovespell@gmail.com. Ring honom eller lägg till honom på whatsapp via: +2348105150446 Dr.Wealthy BLOGGSIDA: Blogg: https://wealthylovespell.blogspot.com

    SvaraRadera