söndag 12 juli 2015

Övertalning av Jane Austen - Persuasion

En sväng in till staden, in i bokaffären och ja där var det 70 procent på Övertalning så jag köpte den. Tidigare har jag sett båda filmatiseringarna av den så jag ville verkligen veta hur romanen ställde sig gentemot filmerna.

Jag blev mycket överraskad att man i filmerna har lagt till händelser som ej förekommer i själva romanen, inte vad jag kunde hitta i alla fall. Jag lusläste den verkligen för att verkligen hitta de stycken jag sökte utan framgång. Att i filmen ändra handlingen på det sättet förstår jag inte varför man ska göra. Till exempel finns det en scen i filmen (vet ej om den finns i båda filmerna, men i alla fall) där huvudpersonen Anne Elliot under en promenad ramlar och blir hjälp upp igen av kapten Wentworth. Detta förekommer ej i boken. Inte heller springer Anne omkring hit och dit i Bath på jakt efter kapten Wentworth. Filmen har med andra ord blivit mycket mer överdriven jämfört med boken så boken ter sig en aningen platt, fast ändå inte. Känslorna finns mycket tydligare beskrivna här, samt blickarna. Konversationen antyder om en kärlek som fortfarande finns där hos båda parter.

Boken innehåller förvisso humor, men det är den sanna kärleken som beskrivs i boken vilket gör den något allvarlig. Anne är det godhjärtade, klipska och arbetsamma mellanbarnet som får stå ut med sin snobb till pappa, högfärdiga storasyster och hypokondriker till lillasyster. Anne klagar dock aldrig utan finner sig i sin roll som pack- och hackåsna. Denna timiditet är det som kapten Wentworth finner tilltalande och kan därför inte glömma Anne under 8,5 år. Boken beskriver en form av svartsjukedrama där Wentworth vill plåga Anne med svartsjuka och likgiltighet genom att uppvakta Louisa Musgrove. Dock är Louisa något av ett för ungt flickebarn och hoppar vid ett tillfälle ned för en pir och får hjärnskakning (tror jag) och ja... i och med det tröttnar Wentworth och tar såklart Anne Elliot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar