onsdag 16 maj 2018

Kulturkvinnan och andra texter av Ebba Witt-Brattström

Detta är en samling med kortare texter som beskriver litteratur skriven av kvinnor från ett feministiskt perspektiv. Samlingen var lätt att ta till sig och Witt-Brattström skriver mycket enkelt och okonstlat, vilket gör att läsaren har lätt att ta sig till texten. Witt-Brattström förklarar för läsare hur det ligger till och det känns som att man är på en föreläsning, vilket jag gillar - det är avslappnande.

Boken inleds med stycken ur Århundradets kärlekskrig. Jag har läst den boken och jag tycker om den. De små korta fraserna är klockrena i skildringen av två konkurrenter. Jag finner det otroligt att två så intelligenta personer kan börja slåss om varandras gunst. Istället för att coacha varandra blir relationen till en maktkamp om vem som är bäst.

Vidare belyser Witt-Brattström litteratur från ett feministiskt synsätt; Goethes Den unge Werthers lidanden exempelvis, präglas av mannens idealiserade tankar om sig själv, om livet och mannens egenskaper. Den olyckliga mannen blir symbol för geniet, ensamvargen som inte är förstådd.

Moa Martinsons Mor gifter sig-trilogin måste jag bara läsa nu för den utgör en viktig det i vår kvinnliga litteraturhistoria. Jag blir samtidigt provocerad när jag läser att Martinsons skildring av förlossning i Kvinnor och äppelträd var den andra efter Heliga Birgittas uppenbarelser inom svenska litteraturen. Om detta stämmer är det inte riktigt klokt.

Det finns mycket mer att skriva om boken. Den ger inblick så läs den! Heja Ebba! Starka kvinnor som du behöver vi fler av!

Böcker av kvinnor att läsa.

1. Corinne av Madame de Staël.
2. Genier av Moa Gammel
3. Dagar av ensamhet av Elena Ferrante
4. Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman
5. Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson
6. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf

Länk till mer: https://nordicwomensliterature.net/se/writers/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar