söndag 25 december 2016

Varför måste alla äta på TV?

I alla TV-program idag förekommer det mat, matlagning och uppätning av själva maten. Varför måste alla äta på TV? Det är intressant att mat har blivit en sådan grej som visas i så hög utsträckning på TV. Det är nästan på gränsen till frosseri - alla som ska nafsa åt sig av gratismaten.

Att mat har blivit en allt större klassfråga är inget nytt. Är man rik äter man en viss sorts mat och oftare dyrare råvaror, men det handlar också om själva tillagningen av maten. Har man gott om pengar och ledig tid kan man laga mat från grunden och inte köpa så mycket färdigt.

Samtidigt som det går flera matprogram om dagen där det lagas olika sorters sylta eller inlagd sill i varje program, stressar människor ihjäl sig och bränner ut sig för att allting ska vara så perfekt hela tiden. Varför inte bara strunta i måstena och köp färdigt?

Att visa människor på TV som äter mat hela tiden sprider en acceptans om mat. Idag är många människor överviktiga och feta, men att visa människor i TV frossa i mat sprider fel signaler. Alla vet ju att vi inte behöver äta så mycket som vi gör, mycket mat slängs för att butikerna köper in för mycket mat och när utgångsdatumet passerat får varan inte längre säljas utan den slängs. Samtidigt slänger privatpersoner också stora mängder mat.

Mitt eget förhållande till mat är att jag främst äter för att bli mätt och få energi så man kan göra något annat roligt, typ jobba i trädgården eller måla om skjulet. För mig är mat en energikälla och jag kan inte säga att jag njuter av att äta. Visst finns det mat som är god och mindre god, men jag har aldrig fått en oral orgasm av mat som jag har hört andra har fått av mat.

Jag undrar lite hur länge de här matprogrammen ska hålla på. Tänk om man hade kunnat ha fler trädgårdsprogram istället för allt detta matlagandet och bakandet. Gud vad jag hade blivit glad!


2 kommentarer:

  1. Så sant. Alla program handlar om kändisar som äter med varandra och pratar om sig själva.

    SvaraRadera
  2. Ja precis. Ganska tråkigt i längden.

    SvaraRadera