lördag 16 januari 2016

Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald

Vad som irriterade mig när jag läste den här novellen från början till slut var den obesvarade frågan hur sjutton den här personen föddes.

Fitzgerald har skrivit en kort novell om en familj som väntar sitt första barn. Istället för att föda ett litet spädbarn föder kvinnan en 70 årig man. Hur själva förlossningen för övrigt går till finns inte beskrivet, utan mr Button kommer till BB en morgon för att beskåda sitt nyfödda barn och i vaggan ligger en gamling. Mr Buttons fru, den nyblivna modern får inte komma till tals genom hela novellen. Hon förekommer enbart som "paret eller makarna Buttons". Jag som själv är kvinna hade velat veta hur Fitzgerald tänkte rent anatomisk. Visste hans ens vad en livmoder var? Han var antagligen aldrig med under en förlossning själv, men om han hade varit det hade den här novellen antagligen aldrig tillkommit. Förhoppningsvis hade han haft mer respekt för kvinnan då.

Om jag bortser från mitt dekonstruerande av texten och istället fokuserar på vad författaren ville säga med novellen så är det att: Alla människor är olika, vi föds olika och alla har rätt till samma respekt. Dock är svarta människor liksom kvinnor även marginaliserade i novellen och det kommer till uttryck i meningen: "för en febrig sekund önskade mr Button att hans son hade varit svart" s. 10. Den här historien är som alla andra, den vite mannens berättelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar