lördag 16 januari 2016

Madame de Breyves' melankoliska sommar av Marcel Proust

Det känns skönt med noveller, att man vet att man kommer ha läst ut den under en timme, blivit lite mer bildad och samtidigt hittat pudelns kärna som ett litet pussel.

Detta är den första novell av Proust som jag läser. Jag har tagit mig igenom 3,5 romaner av honom. Jag är på Sodom och Gomorra, men har inte klarat att läsa klart den. De här evinnerliga tillställningarna som kan beskrivas på över 100 sidor uttråkar mig.

Även denna lilla novell handlar om en societetsdam som ränner på bjudningar. Madame de Breyves blir intresserad av en monsieur Laléande hon ser på en bjudning och som omber henne komma hem till honom. Dock lyckas hon inte få fatt i honom mer då han under sommaren beger sig iväg på annan ort. Genom många förvecklingar misslyckas madame de Breyves få tag i mannen hon finner intressant.

Madame de Breyves idealiserar monsieur Laléande som inte har en aning om att unga fröken älskar honom så mycket. Att drömma om någon på anstånd som är ouppnåelig är inte helt ovanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar