torsdag 1 juni 2017

Nervsystem - ung dansk poesi

Det här med dikter är ett känsligt ämne. För mig finns det bara en diktare och det är Hjalmar Gullberg. Att läsa ny poesi tycker jag borde ara intressant och jag har höga förväntningar. Jag vill se något jag inte sett förut. Dock finner jag inte att en enda av dessa poeters alster är något utöver det vanliga. Ta exempelvis Sören Pettersens och Christian Bretton-Meyers dikter, hur man ens behöver vara två person för att få fram dessa ynka rader har jag inga ord för. Det är futtigt! Det är så osammanhängande utan en gemensam nämnare alls. Maja Lee Langvads dikter är de mest intressanta och handlar om identitet och utanförskap av mer politisk karaktär. Jag kan även uppskatta Anders Abildgaard, men resten nja. Inte min stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar