fredag 2 juni 2017

Vattenslottet och Luftburen av Per Wästberg

De två första böckerna i Luftburen-triologon. (Jag kommer inte att läsa den tredje Jordmånen.) Dessa böcker var populära under slutet av 1960-talet och jag hade inte hört om dem innan jag hörde om dem i ett avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind (podcast). Den handlar om en sexuell relation mellan en halvbror och hans halvsyster och andra saker som kretsar kring dem. Det är främst språket jag har studerat och eftersom Wästberg sitter i Svenska Akademin vill jag se något unikt. Och visst, språket är litterärt får man säga, men historien om att ha ihop det med sin syster - det är ett motiv som inte skulle hålla idag tror jag. Texterna är ju sexuella och Wästberg har ett sätt att skriva om kvinnor precis som Roth, Oz, Ford eller Kundera har och det är inte smickrande. Jag är glad att den svenska litteraturen har kommit längre och att nya författare inte skriver om sådant här på det är sättet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar