måndag 28 november 2016

Levande poeters Uppsala - En antologi redigerad av Bo Gustavsson

Det är himla roligt att läsa om platser där man själv har varit på och sedan hör eller läser om vad andra tyckt om platsen, enligt mig. Just den här veckan gick jag in för att läsa poesi så jag plockade åt mig nio böcker med poesi av olika svenska författare och diktare.


Först ut är då Levande poeters Uppsala. Författarna har alla någon koppling till Uppsala. En del dikter är inte så specifika, medan andra är det mer och belyser faktiska platser i staden. Många författare har fått samma intryck av Uppsala som jag själv vilket är intressant. Det kan vara beskrivningar av de återkommande kajorna, snön, den gråa himlen eller klockornas spel från domkyrkan. Andra författare har då blivit mer ingående och skrivit om Öfre Slottsgatan som återkommer som strof i ett flertal av dikterna.


Jag tycker personligen inte om Uppsala. Det har jag inte varit sedan jag flyttade hit. Staden har brister som jag ser det och några av just dessa tankar om staden finner jag i antologin. Speciellt i dikterna "Mot centrum" av Björn Håkansson och "Uppsala i fågelperspektiv" av Ingmar Lemhagen är mina favoriter. Just att som Håkansson i dikten utbrista: "Vilka fria ytor!" eller Lemhagen som beskriver Uppsala stadsplanering som en spindel.


Det finns så klart fler fina dikter som "Overklig stad (Uppsala MCML)" av Folke Isaksson, "Vid Håga" by av Lars Bäckström, "Tystnader - En Uppsaladikt" av Karl-Gustaf Hildebrand och "Spegelbilden" av Göran Palm. Det är blandade intryck som förmedlas i dikterna. Bara för detta blir jag själv motiverad att skriva en dikt om hur jag uppfattar Uppsala, men då skulle det nog bara bli en bitter eller ironisk pamflett. Varför inte? Min dikt om Uppsala kommer här:


Välkommen till Uppsala! 

Välkommen till Sveriges fjärde största stad
med alla förväntade bekvämligheter och möjligheter
som det hade kunnat innebära.
Stad är belägen på ett ödsligt fält
där det alltid blåser och är kallt.


Snön kommer redan i oktober
för att försvinna till första advent
och återkomma i januari och februari.


Mitt i staden finns en mörk och snårig skog,
naturligtvis utan sjö, 
som man hade kunnat bygga hus i
och därmed öppna upp till fler fria ytor,
men man blir hemmablind.


Önskar du köpa villa där du och din familj kan bo
går inte det.
Villamattor tar plats från flerbostadshus, men du är
hjärtligt välkommen att köpa ut en tomt från kommunen 
om det finns någon i Storvreta, Vattholma, Gunsta
eller varför inte Knutby.
Sedan finns ju flerbostadshusen
i Uppsala såklart!


Önskar du ta med dig bilen till Uppsala är du välkommen,
men du kommer inte kunna använda den.
Parkeringen i staden kostar 30 kr per timme.
Ta bussen för 20 kronor enkel resa istället!

Odlingszon 4. Behöver jag säga mer?

Akademiska sjukhuset, 9 000 anställda,
varav 1 000 patienter i omlopp och liggande på sjukhuset
plus anhöriga.
Ett parkeringsgarage med 500 platser, 45 kr/dygn för anställda
och för besökare 24 timmar om dygnet. Platserna är tagna
klockan 08:00 så var ute i god tid! Som anhörig har du kanske 
inte råd att utnyttja hela besökstiden så stanna enbart en timme.
Jobbar du kväll finns det inga platser att få tag på 12:30. Ta bussen!

Så, om du bosätter dig här efter att ha läst det ovan måste
du antingen komma från ett mycket värre ställe eller
är du student. Jag säger en sak: Vänd om mot Lund medan du kan! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar