måndag 28 november 2016

Lila Hibiskus och Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie


Lila Hibiskus handlar om flickan Kambili som växer upp i Nigeria i en familj med en våldsam fader som slår och bestraffar familjen. Han intar en kolonial symbol för de vitas maktutövning i Nigeria som tidigare var en brittisk kolonialmakt. Språket är berättarprosa och jag anser inte att jag hittar ett afrikanskt språkdrag i boken. Kanske för att Nguzi Adichie växte upp även i USA och att hennes språk har den mer anglosaxisk prägel.

Det är en fruktansvärd historia om maktutövning. Det är även författarens debutbok. Jag måste läsa En halv gul sol någon gång!







Alla borde vara feminister.
 
 

Alla borde vara feminister består av ett tal som Ngozi Adichie höll på en konferens om Afrika. Jag kan tycka att det som sägs i talet får ses som en historia och en utveckling i en enskild persons övergång till att bli feminist. Allting är givitvis riktigt och det kräver att vi ständigt återupprepar det. Ibland kan jag uppfatta att språket är lite enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar