lördag 26 november 2016

Lugn, Szymborska och Södergran

Hej då, ha det så bra! - Dikter av Kristina Lugn



Jag har läst lite av Lugn tidigare. Jag skrev min B-uppsats i litteraturvetenskap om hennes diktverk Om ni hör ett skott som jag tolkade utifrån ett queerperspektiv. I Hej då, ha det så bra! är det det vardagliga måstena och normerna som dikten kretsar kring. Äktenskapet förekommer ofta i Lugns dikter, kvinnan som är fast hos mannen som håller henne nere men också samhället. Kvinnan är ensam i vardagstristessen som i stycket nedan. Hon vill en massa saker, men det är svårt för hon är kvinna.



Kvinnosläktet.
Knivstället.
Köksbänken.
Känsloflödet. 
Kylskåpet.               S. 16





Nära ögat av Wislawa Szymborska



Nobelpristagare i litteratur år 1996, en av de få kvinnligare författare som fått det. Diktsamlingen är spretig, men det är människans grymhet och den svages upplösning som står i fokus i dikterna. Även det sargade landskapet av aska, eld, liken etc. Jag kan inte ajälv uppskatta det här tyvärr. 


 

Vaxdukshäftet av Edith Södergran 



En fantastiskt diktare och feminist. Många bildliga inslag återkommer i Södergrans dikter; trädgården, skogen, hennes lärare Henri Cottier. Mycket ter sig i drömmar och abstrakta naturskildringar som ur dikten Framtiden: 


"Ur jorden spirar säd av annat slag. 
Det växer fram en ny och lycklig ätt
Av unga, med het blick och raska tag,
Som icke frågar utan tar sig rätt.

Den unga, djärva kvinnan sluter opp.
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar