måndag 28 november 2016

Rim på liv och död av Amos Oz


Den här boken handlar om en man som vandrar omkring i Tel Aviv och tittar på olika personer som ha möter på staden och fantiserar ihop små historier om dem för sig själv. Detta hade verkligen kunnat bli bra, men jag finner den sexistisk. Mitt i en miljöbeskrivningen kan Oz börja tala om kvinnliga könsorgan som bröst då han uppdiktar historier om personerna. Jag finner detta otroligt konstigt. Varför ska man behöva ta in kvinnliga, sexuella attribut för att göra det intressant? Detta är vad just den här generationens manliga författare gör. De är sexistiska och kallar det konst. Det här sättet att skriva är inte modernt längre. Det är bara äckligt och gubbigt - kulturgubbeaktigt! 

Vad gäller språket finner jag det inte intressant, inte märkvärdigt. Handlingen i sig klingar av då författaren inte valde att lägga upp berättelsen så som jag själv hade gjort med mer fokus på realistisk omgivning istället för på fantasier. Dock är det intressant att leka med fiktion och verklighet och i vanliga fall brukar det vara bra, men den här gången tycke jag inte författaren har lyckats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar